[Treatment of symptomatic end-stage osteoarthritis of the ankle with anterolateral approach and an anatomical plate]

Oper Orthop Traumatol. 2024 Feb;36(1):73-79. doi: 10.1007/s00064-023-00831-9. Epub 2023 Oct 16.
[Article in German]

Abstract

Objective: The aim of this paper is to describe the anterolateral approach using an anatomical plate for ankle arthrodesis and to present the first mid-term results with this technique in a high-risk population.

Indications: The indication for arthrodesis of the ankle joint with this described technique is moderate to severe osteoarthritis of the ankle.

Contraindications: In addition to the general contraindications typical of any operation, there is a specific contraindication in cases of active infection of the soft tissues and accompanying osteomyelitis at the ankle.

Surgical technique: The incision is made along the course of the peroneus tertius muscle. After that, the mobilization of the peroneus superficialis nerve is carried out, followed by the mobilization of the long extensor tendons, especially the extensor digitorum muscle in a medial direction opening the capsule and removal of the residual cartilage on the distal tibia and talus. Subsequently, the subchondral sclerosis is opened, and the implantation of a suitable osteosynthesis material, e.g., an anatomical angle-stable plate, is carried out. Finally, wound closure is performed involving the muscle belly of the extensor digitorum muscle covering the plate.

Postoperative management: Immobilization of the ankle for 5-7 days in a dorsal knee-high splint. Retention in a walker after decongestion for another 5 weeks. Increased loading can be done after X‑ray/computed tomography (CT) control from the 6th week.

Results: In all, 11 patients were observed retrospectively for an average of 14 months. There were no complications. The European Foot and Ankle Society (EFAS) score improved significantly from 3.3 to 17.8 points. All patients were subjectively satisfied with the result and would have the operation again.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Ziel der Operation ist die Arthrodese des Sprunggelenkes bei symptomatischer Knorpeldestruktion des oberen Sprunggelenkes.

Indikationen: Die Indikation zur Arthrodese des Sprunggelenkes mit dieser beschriebenen Technik besteht bei mittel- bis hochgradiger Arthrose des oberen Sprunggelenkes (OSG).

Kontraindikationen: Neben den für jede Operation typischen allgemeinen Kontraindikationen besteht spezifisch eine Kontraindikation bei florider Infektion der Weichteile sowie begleitender gelenknaher Osteomyelitis.

Operationstechnik: Die Schnittführung erfolgt entlang des Verlaufes des M. peroneus tertius. Hiernach wird die Mobilisation des N. peroneus superficialis und Sicherung des Nerven durchgeführt. Im Weiteren erfolgt die Mobilisation des M. extensor digitorum nach medial. Im Anschluss wird die Kapsel eröffnet und der Restknorpel an der distalen Tibia sowie am Talus entfernt. Hiernach wird die subchondralen Sklerose eröffnet. Es erfolgt die Implantation einer anatomischen winkelstabilen Platte. Hiernach wird der Wundverschluss unter Einbeziehung des Muskelbauches des M. extensor digitorum über dem Osteosynthesematerial durchgeführt.

Weiterbehandlung: Zur Weiterbehandlung erfolgt zunächst die Ruhigstellung des OSG für 5 bis 7 Tage in dorsaler kniehoher Schiene mit anschließender Retention im Walker nach Abschwellen für weitere 5 Wochen. Die Aufbelastung kann nach Röntgen/Computertomographie (CT)-Kontrolle ab der 6. Woche erfolgen.

Ergebnisse: Elf Patienten wurden über durchschnittlich 14 Monate retrospektiv beobachtet. Es gab keine Komplikationen. Der European Foot and Ankle Society(EFAS)-Score verbesserte sich signifikant von 3,3 auf 17,8 Punkte. Alle Patienten waren mit dem Ergebnis subjektiv zufrieden und würden sich erneut operieren lassen.

Keywords: Anterolateral approach; Arthrodesis; High-risk population; Osteoarthritis; Upper ankle joint.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Ankle Joint / diagnostic imaging
  • Ankle Joint / surgery
  • Ankle*
  • Arthrodesis / methods
  • Humans
  • Osteoarthritis* / complications
  • Osteoarthritis* / diagnostic imaging
  • Osteoarthritis* / surgery
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome