The four seasons of pancreatitis - Etiology of acute pancreatitis during the course of the year

Z Gastroenterol. 2024 May 15. doi: 10.1055/a-2293-7813. Online ahead of print.

Abstract

Background/objectives: Whether seasonality is a factor that influences the incidence of acute pancreatitis (AP) is an under-investigated area. If seasonal incidence peaks can be detected, specifically with regard to biliary pancreatitis, has so far been answered in contradictory ways in the literature.

Methods: All AP cases from two tertiary German referral centers were identified between 2016 and 2022 based on ICD-10 discharge codes. The χ2 test for goodness of fit was applied to test significant differences in monthly and seasonal distributions of AP admissions.

Results: In total, 3597 AP cases were included. We observed significantly more idiopathic and biliary cases in May to July (p-values 0.041 and 0.027, respectively). Furthermore, most drug-induced APs were identified during the winter months (p-value 0.006). Moreover, there was a significant peak of alcohol-induced pancreatitis in summer and fall (p-value 0.038).

Conclusions: Our data indicate a seasonal impact on AP incidences for certain etiologies.

Hintergrund: Ob Saisonalität einen die Inzidenz der akuten Pankreatitis beeinflussenden Faktor darstellt, ist bisher nicht ausreichend untersucht. Speziell mit Blick auf mögliche saisonale Peaks der biliären Pankreatitis finden sich in der Literatur widersprüchliche Daten.

Methodik: Alle stationären Pankreatitis-Fälle aus den Jahren 2016–2022 von zwei großen, universitären Pankreaszentren (LMU Klinikum München + Uniklinik Göttingen) wurden basierend auf den ICD-10-Codierungen unter Berücksichtigung der jeweiligen Pankreatitis-Ätiologie analysiert. Mittels χ²-Goodness-of-Fit-Test wurde die monatliche und saisonale Verteilung der Pankreatitis-Krankenhausaufnahmen stratifiziert nach den zugrundeliegenden Ätiologien untersucht.

Ergebnisse: 3597 Pankreatitis-Fälle wurden final ausgewertet. Es zeigten sich signifikant mehr Fälle von idiopathischer und biliärer Pankreatitis in den Monaten Mai und Juli (p = 0.041 und 0.027). Die meisten Medikamenten-assoziierten Pankreatitiden fanden sich im Winter (p = 0.006). Signifikante Peaks der Alkohol-induzierten Pankreatitis wurden im Sommer und Herbst detektiert (p = 0.038).

Schlussfolgerung: Für bestimmte Pankreatitis-Ätiologien lässt sich ein saisonaler Einfluss bezogen auf die Inzidenz feststellen.