Risk of SARS-CoV-2 infection in dental healthcare workers - a systematic review and meta-analysis

GMS Hyg Infect Control. 2024 Mar 5:19:Doc09. doi: 10.3205/dgkh000464. eCollection 2024.

Abstract

Background: Mounting evidence supports an association between the use of personal protective equipment (PPE) and the risk of infection from the severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) in dental healthcare workers (DCW). However, the prevalence and incidence of SARS-CoV-2 infections in the setting of dental care remains poorly characterized.

Methods: A systematic review and meta-analysis of studies published prior to Mai 2023 providing epidemiological data for the occurrence of SARS-CoV-2 in DCW was performed. A random-effects model was used to calculate pooled estimates and odds ratios (ORs) with corresponding 95% confidence intervals (CIs). The associated factors were narratively evaluated. Risk of bias was assessed using the Joanna Briggs Institute tool for prevalence studies.

Results: Twenty-nine eligible studies were identified including a total of 85,274 DCW at risk; 27 studies met the criteria for the meta-analysis. Among the included DCW, the overall prevalence of SARS-CoV-2 was 11.8% (13,155/85,274; 95%CI, 7.5%-17%), whereby the degree of heterogeneity between the studies was considerable (I2=99.7%). The pooled prevalence rate for dentists and dental hygienists alone was 12.7% (1943/20,860; 95%CI, 8.0%-18.0%), showing significantly increased odds of contracting a SARS-CoV-2 infection compared to dental assistant personnel, the prevalence rate for which was less than half, at 5.2% (613/15,066; OR=2.42; 95% CI, 2.2-2.7). In the subgroup of 17 studies from countries with high income there was a significantly lower prevalence rate of 7.3% (95% CI, 5%-10%) in DCW compared to the prevalence rate in low- and middle-income countries, which came to 20.8% (95% CI, 14%-29%; p<0.001). In 19 out of the 29 studies (65.5%), specific information on the use of and adherence to PPE was absent while in the reports with concrete figures the wearing of N95 (or at least surgical masks) by DCW appeared to be associated with lower SARS-CoV-2 prevalence rates.

Conclusions: DCW were, depending in each case on their proximity to patients, at particular risk of SARS-CoV-2 infection during the COVID-19 pandemic. Until a significant level of vaccination protection against newer SARS-CoV-2 variants can be built up in the population, dental healthcare facilities should further maintain their focus on using PPE according to current guidelines.

Hintergrund: Es besteht eine zunehmende Evidenz über den Zusammenhang zwischen dem Infektionsrisiko von zahnmedizinischem Personal (ZP) gegenüber SARS-CoV-2 und der Verwendung einer persönlichen Schutzausrüstung (PPE). Bislang sind Prävalenz und Inzidenz von SARS-CoV-2-Infektionen im Rahmen der zahnärztlichen Versorgung jedoch nur unzureichend bestimmt.

Methodik: Ein systematisches Review und Metaanalyse wurde von allen Studien durchgeführt, die vor Mai 2023 veröffentlicht wurden und epidemiologische Daten zum Auftreten von SARS-CoV-2 bei ZP zur Verfügung stellten. Die dokumentierten Prävalenzen wurden mithilfe eines Random-Effects-Modells gepoolt und Odds Ratios (OR) mit 95%-Konfidenzintervallen (95%-KI) berechnet. Einflussfaktoren wurden narrativ bewertet. Das Risiko von Verzerrungen wurde mithilfe des Tools für Prävalenzstudien des Joanna Briggs Institute evaluiert.

Ergebnisse: Neunundzwanzig Studien mit insgesamt 85.274 zahnmedizinisch tätigen Personen erfüllten die Einschlusskriterien; hiervon wurden 27 als Prävalenzstudien einer Metaanalyse unterzogen. Die Gesamtprävalenz von SARS-CoV-2 bei ZP betrug insgesamt 11,8% (13.155/85.274; 95%-KI 7,5%–17 %), wobei der Grad der Heterogenität zwischen den Studien beträchtlich war (I2=99,7%). Die gepoolte Prävalenz betrug bei Zahnärzten und Dentalhygienikern 12,7 % (1943/20.860; 95%-KI 8,0%–18,0%), was im Vergleich zur Prävalenz bei zahnärztlichem Hilfspersonal ein deutlich erhöhtes SARS-CoV-2-Infektionsrisiko aufzeigt. Dort betrug die gepoolte Prävalenz mit 5,2% weniger als die Hälfte (613/15.066; OR=2,42; 95 %-KI 2,2–2,7). In der Untergruppe von 17 Studien aus Ländern mit hohem Einkommen war die Prävalenz mit 7,3% (95%-KI, 5%–10 %) bei ZP erheblich niedriger als in Ländern mit niedrigem und mittlerem Einkommen mit 20,8% (95%-KI: 14%–29%; p<0,001). In 19 der 29 Studien (65,5%) fehlten konkrete Angaben zur Verwendung bzw. zur Adhärenz persönlicher Schutzmaßnahmen, während in Publikationen mit konkreten Zahlangaben das Tragen von N95- (oder zumindest OP-) Masken mit einem geringeren SARS-CoV-2-Infektionsrisiko bei ZP assoziiert erscheint.

Schlussfolgerungen: Zahnmedizinisches Personal war, in Abhängigkeit von seiner Nähe zu Patienten, während der COVID-19-Pandemie einem besonderen SARS-CoV-2-Infektionsrisiko ausgesetzt. Bis ein signifikanter Impfschutz gegen neuere SARS-CoV-2-Varianten in der Bevölkerung aufgebaut werden kann, sollten zahnmedizinische Einrichtungen weiterhin ihren Fokus auf den Einsatz von persönlichen Schutzmaßnahmen gemäß den aktuellen Richtlinien legen.

Keywords: COVID-19; SARS-CoV-2; incidence; infection risk; personal protective equipment; prevalence.