[Ischemia-related compartment syndromes in vascular surgery]

Chirurgie (Heidelb). 2024 Apr 18. doi: 10.1007/s00104-024-02080-3. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Even after the endovascular revolution, acute compartment syndrome (CS) remains an important and frequently present differential diagnosis after many operations. Based on a qualitative review this article gives an overview of the most frequent forms of CS as well as some less frequent entities that require attention in the routine clinical practice. Additionally, the pathophysiology, diagnostics and treatment as well as current research topics for CS, especially concerning the lower leg, are dealt with in detail. In summary, nothing has essentially changed ever since the first description of CS in that the clinical estimation remains the gold standard. The detection and the adequate treatment especially of abdominal CS and CS of the lower leg remain a key competence of vascular surgeons.

Das akute Kompartmentsyndrom (KS) stellt in der Gefäßchirurgie auch nach der endovaskulären Revolution eine wichtige und häufig präsente Differenzial- bzw. Folgediagnose dar. Die vorliegende Arbeit gibt basierend auf einem qualitativen Review eine Übersicht über die häufigsten Formen sowie einige Kolibris, die es im täglichen klinischen Alltag zu bedenken gilt. Darüber hinaus wird vertieft auf die Pathophysiologie, Diagnostik und Behandlung sowie aktuelle Forschungsthemen zum KS, insbesondere des Unterschenkels eingegangen. Zusammenfassend hat sich an der klinischen Einschätzung als absolute Indikationsreferenz seit Erstbeschreibung des KS nichts wesentlich geändert und das Erkennen sowie die adäquate Behandlung, insbesondere des Unterschenkel- sowie abdominellen KS sind eine Kernkompetenz des Gefäßchirurgen.

Keywords: Acute compartment syndrome; Anterior spinal artery syndrome; Fasciotomy; Lower leg; Reperfusion edema.

Publication types

  • English Abstract
  • Review