[Recommendations for the specialist further training of nursing personnel on intensive care units in the treatment of abdominal aortic aneurysms: results of a modified Delphi procedure with experts]

Chirurgie (Heidelb). 2024 May;95(5):395-405. doi: 10.1007/s00104-024-02066-1. Epub 2024 Mar 18.
[Article in German]

Abstract

Introduction: The medical development in the previous 15 years and the changes in treatment reality of the comprehensive elective treatment of abdominal aortic aneurysms necessitate a re-evaluation of the quality assurance guidelines of the Federal Joint Committee in Germany (QBAA-RL). In the current version this requires a specialist further training quota for nursing personnel in intensive care wards of 50%. The quota was determined in 2008 based on expert opinions, although a direct empirical evidence base for this does not exist.

Methods: Representatives from the fields of patient representation, physicians, nursing personnel and other relevant interface areas were invited to participate in a modified Delphi procedure. Following a comprehensive narrative literature search, a survey and focus group discussions with national and international experts, a total of three anonymized online-based voting rounds were carried out for which previously determined key statements were assessed with a 4‑point Likert scale (totally disagree up to totally agree). In addition, the expert panel had also defined a recommendation for a minimum quota for the specialist training of nursing personnel on intensive care wards in the treatment of abdominal aortic aneurysms, whereby an a priori agreement of 80% of the participants was defined as the consensus limit.

Results: Overall, 37 experts participated in the discussions and three successive voting rounds (participation rate 89%). The panel confirmed the necessity of a re-evaluation of the guideline recommendations and recommended the introduction of a shift-related minimum quota of 30% of the full-time equivalent of nursing personnel on intensive care wards and the introduction of structured promotional programs for long-term elevation of the quota.

Conclusion: In this national Delphi procedure with medical and nursing experts as well as representatives of patients, the fundamental benefits and needs of professional specialist qualifications in the field of intensive care medicine were confirmed. The corresponding minimum quota for specialist further training of intensive care nursing personnel should generally apply without limitations to specific groups. The expert panel stipulates a shift-related minimum quota for intensive care nursing personnel with specialist training of 30% of the nursing personnel on intensive care wards and the obligatory introduction of structured and transparent promotion programs for the long-term enhancement.

Zusammenfassung: EINLEITUNG: Die medizinischen Weiterentwicklungen in den vergangenen 15 Jahren und die veränderte Versorgungsrealität bei der flächendeckenden elektiven Behandlung des Bauchaortenaneurysmas machen eine Reevaluation der Qualitätssicherungsrichtlinie des Gemeinsamen Bundesausschuss in Deutschland (QBAA-RL) erforderlich. Diese fordert derzeit in der aktuellen Fassung eine Fachweiterbildungsquote für Pflegefachpersonen der Intensivstation in Höhe von 50 %. Die Quote wurde 2008 auf dem Boden von Expertenmeinungen festgelegt, ohne dass bisher eine direkte empirische Evidenzbasis dafür existiert.

Methoden: Vertreter:innen aus den Bereichen Patient:innenvertreter, Ärzt:innen, Pflegefachpersonen sowie weiteren relevanten Schnittstellenbereichen wurden zur Teilnahme an einem modifizierten Delphi-Verfahren eingeladen. Nach einer umfassenden narrativen Literaturrecherche, einer Umfrage sowie Fokusgruppendiskussionen mit nationalen und internationalen Expert:innen erfolgte die Durchführung von insgesamt drei anonymisierten onlinebasierten Abstimmungsrunden, bei denen zuvor festgelegte Kernaussagen mit einer 4‑Punkt-Likert-Skala („stimme ganz und gar nicht zu“ bis „stimme voll und ganz zu“) bewertet wurden. Das Expert:innenpanel hat außerdem eine Empfehlung für eine Mindestquote für die Fachweiterbildung von Pflegefachpersonen auf der Intensivstation bei der Behandlung des Bauchaortenaneurysmas festgelegt, wobei a priori eine Zustimmung in Höhe von 80 % der Teilnehmenden als Konsensusgrenze festgelegt wurde.

Ergebnisse: Insgesamt haben 37 Expert:innen an den Diskussionen und drei sukzessiven Abstimmungsrunden teilgenommen (Teilnahmerate 89 %). Das Panel hat die Notwendigkeit einer Reevaluation der Richtlinienempfehlungen bestätigt und empfahl die Einführung einer schichtbezogenen Mindestquote in Höhe von 30 % der Vollzeitäquivalente der Pflegefachpersonen der Intensivstation sowie die Einführung strukturierter Förderprogramme zur langfristigen Erhöhung der Quote.

Schlussfolgerung: In diesem nationalen Delphi-Verfahren mit ärztlichen und pflegerischen Expert:innen sowie Patientenvertreter:innen wurde der grundsätzliche Nutzen und Bedarf der beruflichen Fachqualifikation im Bereich der Intensivmedizin bestätigt. Die entsprechenden Mindestquoten für eine Fachweiterbildung von Intensivpflegefachpersonen sollten demnach ohne Einschränkung auf spezifische Leistungsgruppen generell gelten. Das Expert:innenpanel fordert eine schichtbezogene Mindestquote an Intensivpflegefachpersonen mit Fachweiterbildung in Höhe von 30 % der Pflegefachpersonen auf der Intensivstation und die verpflichtende Einführung strukturierter und transparenter Förderprogramme zu deren langfristiger Erhöhung.

Keywords: Aorta; Care; Consensus; Qualification; Quality improvement.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Aortic Aneurysm, Abdominal* / therapy
  • Critical Care
  • Humans
  • Intensive Care Units
  • Nurses*
  • Nursing Staff*