[Professionals' Views On Forensic-Psychiatric Patients With Intellectual Disability: Impact Of Structural, Systemic And Diagnosis-Related Aspects On Treatment And Release]

Gesundheitswesen. 2024 Mar 11. doi: 10.1055/a-2230-8618. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

In forensic psychiatric clinics, patients who have committed a criminal offense on the basis of intellectual disability are also treated in according to Sect. 63 of the German Criminal Code. This group of patients has above-average lengths of stay and specific difficulties in treatment and in transition to aftercare systems are reported from practice. The present study is based on a content-analytical evaluation of ten structured interviews with practitioners of different professions who are familiar with the treatment of this patient group in forensic psychiatry. The aim was to identify treatment experiences and challenges of inpatient forensic care for this group as well as needs for change and suggestions for improvement. Respondents confirmed the specific treatment needs and person- and diagnosis-related challenges known from other studies, which were considered to be causally related to prolonged hospital stay and problems at discharge. Numerous structural and systemic barriers were also identified that impede the shortest possible forensic inpatient care and seamless transition to the non-forensic aftercare system. At the structural level, these included the need for human resources (both quantitative and qualitative) and adapted treatment concepts. Professional aftercare was considered very important for this group of patients. In this regard, the non-availability of suitable institutions, long waiting lists and reservations on the part of these institutions towards former forensic patients were identified as problems. The fact that patients with intellectual disability were less able to make their needs known than other patients and thus often received less attention from the treatment providers can be described as a systemic obstacle. This also applies to the rather high demands that the forensic system, with its goal of "improvement" through treatment, also places on people with intellectual disability. The findings of this study can contribute to improvement of the forensic inpatient care of people with intellectual disability at systemic and structural levels.

In forensisch-psychiatrischen Kliniken werden auch Menschen gemäß § 63 Strafgesetzbuch behandelt, die auf der Grundlage einer Intelligenzminderung straffällig geworden sind. Diese Patient*innengruppe weist überdurchschnittlich lange Verweildauern auf und aus der Praxis werden spezifische Schwierigkeiten in der Versorgung und der Überleitung in nachsorgende Systeme berichtet. Die vorliegende Studie basiert auf einer inhaltsanalytischen Auswertung von zehn strukturierten Interviews mit Behandler*innen unterschiedlicher Professionen, die mit der Versorgung dieser Patient*innengruppe in der forensischen Psychiatrie vertraut sind. Damit sollten Behandlungserfahrungen und Herausforderungen der stationär-forensischen Versorgung dieser Gruppe sowie Veränderungsbedarfe und Verbesserungsvorschläge erhoben werden. Die Befragten bestätigten die aus anderen Studien bekannten spezifischen Behandlungsbedarfe und personen- und diagnosebezogener Herausforderungen, die als ursächlich für lange Verweildauern und Entlassprobleme eingeschätzt wurden. Es wurden auch zahlreiche strukturelle und systemische Hürden benannt, die einer möglichst kurzzeitigen forensisch-stationären Versorgung und einer nahtlosen Überleitung ins nicht-forensische Nachsorgesystem im Wege stehen. Dazu zählen auf der strukturellen Ebene der Bedarf an personellen Ressourcen (quantitativ wie qualitativ) und adaptierten Behandlungskonzepte. Professionelle Nachsorge wurde bei dieser Patient*innengruppe als sehr wichtig eingeschätzt. Diesbezüglich wurden die Nicht-Verfügbarkeit geeigneter Institutionen, lange Wartelisten und Vorbehalte seitens dieser Einrichtungen gegenüber ehemals forensischen Patient*innen problematisiert. Dass sich Patient*innen mit Intelligenzminderung gegenüber anderen Patient*innen schlechter durchsetzen könnten und dadurch oft weniger Aufmerksamkeit von den Behandler*innen erhielten, kann als systemische Hürde bezeichnet werden. Dies gilt auch für die (zu) hohen Anforderungen, die das forensische System mit seinem Ziel einer „Besserung“ durch Behandlung auch an Menschen mit Intelligenzminderung stelle. Die in der Studie ermittelten Befunde können genutzt werden, um auf systemischer und struktureller Ebene zu einer Verbesserung der forensisch-stationären Versorgungssituation von Menschen mit Intelligenzminderung beizutragen.

Publication types

  • English Abstract