[The subanalysis of Rheuma-VOR demonstrates a considerable need for rheumatological care]

Z Rheumatol. 2024 Mar 8. doi: 10.1007/s00393-024-01490-2. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: Early diagnosis and treatment of inflammatory rheumatic diseases can prevent consequential damage such as permanently limited mobility and joint or organ damage. Simultaneously, there is an increasing deficit in medical care owing to the lack of rheumatological capacity. Rural regions are particularly affected.

Objectives: The available unconfirmed diagnoses of the study Rheuma-VOR were analysed regarding another definitive inflammatory rheumatic disease.

Materials and methods: The returned questionnaires of the rheumatologists participating in Rheuma-VOR were screened for definitive inflammatory rheumatic diseases other than the required diagnosis of rheumatoid arthritis, psoriatic arthritis or spondyloarthritis.

Results: Of 910 unconfirmed diagnoses, in 245 patients another definitive diagnosis could be confirmed. A total of 29.8% of the diagnoses corresponded to degenerative joint changes or chronic pain syndrome, whereas 26.1% involved different forms of inflammatory arthritis. The majority of diagnoses (40.5%) were collagenosis or vasculitis, DISCUSSION: The available data show that a rheumatological presentation was indicated for the majority of patients. Owing to the increasing deficits in medical care a prior selection of the patients is crucial to make optimal use of restricted rheumatological capacities.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Eine frühe Diagnose und Behandlung entzündlich-rheumatischer Erkrankungen kann Folgeschäden wie dauerhafte Einschränkungen der Mobilität und Gelenk- oder Organschäden verhindern. Gleichzeitig besteht ein größer werdendes Versorgungsdefizit aufgrund fehlender rheumatologischer Kapazitäten. Betroffen sind besonders die ländlichen Regionen.

Ziel der arbeit: Die vorliegenden nicht bestätigten Diagnosen der Studie Rheuma-VOR wurden hinsichtlich des Vorliegens einer anderen definitiven entzündlich-rheumatischen Erkrankung analysiert.

Material und methoden: Die eingegangenen Fragebögen der an der Rheuma-VOR-Studie teilnehmenden Rheumatolog:innen wurden nach Vermerken anderer entzündlich-rheumatischer Erkrankungen als der geforderten Diagnose einer rheumatoiden Arthritis, Psoriasis-Arthritis oder Spondyloarthritis gescreent.

Ergebnisse: Von 910 „nicht bestätigten“ Diagnosen waren bei 245 Patient:innen andere gestellte Diagnosen auszuwerten. Insgesamt 29,8 % der Diagnosen entsprechen degenerativen Gelenkveränderungen oder chronischen Schmerzsyndromen, bei 26,1 % lagen verschiedene Formen entzündlicher Arthritiden vor. Der Großteil der Diagnosen (40,5 %) entfiel auf Kollagenosen und Vaskulitiden, wobei die Polymyalgia rheumatica mit 20 % am häufigsten diagnostiziert wurde (49 Patient:innen).

Diskussion: Die vorliegenden Daten zeigen, dass bei einem Großteil der Patient:innen die rheumatologische Vorstellung indiziert war. Aufgrund der ambulanten Versorgungsdefizite ist eine vorherige Selektion des Patientenguts essenziell, um die eingeschränkten Kapazitäten bestmöglich zu nutzen.

Keywords: Collagenosis; Inflammatory rheumatic disease; Medical care deficit; Polymalgia rheumatica; Rheumatoid arthritis.

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