[Metastasis-directed therapy in prostate cancer]

Urologie. 2024 Mar;63(3):225-233. doi: 10.1007/s00120-024-02281-y. Epub 2024 Feb 22.
[Article in German]

Abstract

Background: Metastasis-directed therapy (MDT) in oligometastatic prostate cancer (omHSPC) is playing an increasingly important role in therapy with the aim of delaying disease progression, the start of systemic treatment or switching systemic treatment to improve the patient's overall prognosis. Molecular imaging as prostate-specific membrane antigen positron emission tomography (PSMA-PET) imaging allows metastases to be detected with a higher sensitivity and specificity. This means that they can be detected early and made accessible for treatment.

Results: The standard therapy for oligo-mHSPC is androgen deprivation (ADT), which is supplemented by novel hormonal therapeutics (NHT). A few small prospective trials have shown an extension of the ADT-free interval and progression-free survival (PFS), particularly in metachronous oligo-mHSPC, by MDT, usually radiotherapy. Additional ADT can further extend the PFS in particular. There are hardly any prospective data for synchronous oligo-mHSPC.

Conclusion: Despite the currently still poor evidence, MDT is playing an increasingly important role. The still unclear definition of oligometastasis and the large number of influencing factors make it difficult to compare current data. Large multicenter prospective data are still pending. It is also important to clarify the effect of limited ADT in combination with NHT in the treatment of synchronous and metachronous oligo-mHSPC with MDT. In synchronous oligo-mHSPC in particular, further benefit of additional local therapy of the primary in combination with MDT should also be investigated.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Metastasen-gerichtete Therapie (MDT) beim oligometastasierten hormonsensitiven Prostatakarzinom (omHSPC) spielt eine zunehmende Rolle in der Therapie, mit dem Ziel, den Krankheitsprogress, mögliche Systemtherapien bzw. Wechsel der Systemtherapien hinauszuzögern und insgesamt die Prognose des Patienten zu verbessern. Durch die molekulare Bildgebung mittels PSMA-PET-Bildgebung (prostataspezifische Membranantigen-Positronenemissionstomographie/Computertomographie) werden Metastasen sensitiver und spezifischer detektiert. Damit können sie frühzeitig erkannt und einer Therapie zugänglich gemacht werden.

Ergebnisse: Die Standardtherapie des omHSPC ist die antiandrogene Therapie (ADT), welche um neuartige hormonelle Therapeutika (NHT) erweitert wird. Wenige kleine prospektive Studien konnten insbesondere im metachronen omHSPC eine Verlängerung des ADT-freien Intervalls sowie des progressionsfreien Überlebens (PFS) durch eine MDT zumeist mittels lokal ablativer Strahlentherapie aufweisen. Durch eine zusätzliche ADT kann insbesondere das PFS noch weiter verlängert werden. Auch bei oligoprogressivem mCRPC wird das PFS durch eine MDT verlängert. Prospektive Daten für das synchron omHSPC existieren kaum.

Diskussion: Trotz der aktuell noch schlechten Datenlage spielt die MDT eine immer wichtiger werdende Rolle. Durch die noch unklare Definition der Oligometastasierung und der Vielzahl von Einflussfaktoren ist die Vergleichbarkeit der aktuellen Daten erschwert. Große multizentrische, prospektive Daten stehen aus. Wichtig ist ebenso die Klärung des Effekts einer limitierten ADT in Kombination mit einer NHT bei der Behandlung des synchron und metachron omHSPC durch eine MDT. Insbesondere beim synchronen omHSPC sollte der weitere Benefit der zusätzlichen Lokaltherapie des Primarius in Kombination mit der MDT untersucht werden.

Keywords: Anti-androgene therapy; Metastasis-directed therapy; Oligometastatic prostate cancer; Radical prostatectomy; Radiotherapy.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Androgen Antagonists / therapeutic use
  • Humans
  • Male
  • Multicenter Studies as Topic
  • Prospective Studies
  • Prostatic Neoplasms* / diagnostic imaging
  • Tomography, X-Ray Computed
  • Treatment Outcome

Substances

  • Androgen Antagonists