[Local flap reconstruction techniques after frontal sinus drainage type II and III according to Draf]

HNO. 2024 Apr;72(4):272-278. doi: 10.1007/s00106-024-01432-z. Epub 2024 Feb 21.
[Article in German]

Abstract

Background: Extended endonasal endoscopic frontal sinus surgery is characterized by bone resection beyond the lamellae of the frontal sinus and is currently classified according to Draf as type IIa, type IIb, modified type III (also referred to as type IIc), and type III. This approach is indicated when the surgical goal cannot be achieved through complete removal of the anterior ethmoidal cells. Numerous studies indicate restenosis rates ranging from 7 to 36%, despite creation of maximal openings. Exposed bone, which tends to epithelize slowly with significant crusting and the risk of uncontrolled wound healing depending on the local environment and other factors, is considered a contributing factor. Covering the exposed bone with mucosa can significantly reduce the risk of restenosis.

Methods and results: A variety of flap techniques for frontal sinus drainage in Draf III procedures are presented, including some variants that were part of presentations at the 2023 Congress of the European Rhinologic Society in Sofia, Bulgaria. These include combinations of free mucosal grafts, pedicled mucosal flaps, and hybrids combining both techniques. Additionally, the results of current studies are presented.

Conclusion: The results and achieved opening areas in contemporary Draf III surgeries are significantly improved and larger compared to the early stages of these procedures. A multitude of published studies consistently demonstrate that outcomes are markedly improved with mucosal coverage. Depending on the prevailing anatomy, mucosal conditions, and the extent of the surgical intervention, the most suitable technique should be selected. Therefore, proficiency in various methods is crucial. The use of a flap technique (free, pedicled, or combinations thereof) should be defined as the standard when performing extended frontal sinus surgery (Draf IIb, IIc, III, or endonasal frontal sinus surgery [EFSS] 4-6).

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die erweiterte endonasale endoskopische Stirnhöhlenchirurgie ist gekennzeichnet durch die Resektion von Knochen („bone resection“) jenseits von Lamellen vorderer Siebbeinzellen. Erweiterte Stirnhöhlenoperationen werden derzeit nach Draf als Typ IIa, Typ IIb, modifizierter Typ III (auch Typ IIc genannt) und Typ III klassifiziert. Diese Technik ist indiziert, wenn mittels vollständiger Entfernung der vorderen Siebbeinzellen das Operationsziel nicht erreicht werden kann. Zahlreiche Studien zeigen trotz Schaffung maximaler Öffnungen Restenosierungsraten zwischen 7 und 36 %. Freiliegender Knochen, der abhängig vom Umgebungsmilieu und anderen Faktoren eher langsam und mit deutlicher Krustenbildung und der Gefahr unkontrollierter Wundheilung epithelisiert, gilt als Ursache. Durch eine Abdeckung mit Schleimhaut kann das Risiko der Restenosierung deutlich reduziert werden.

Methoden/ergebnisse: Aus einer Vielzahl von Lappentechniken für die Stirnhöhlendrainage nach Draf III werden einige Varianten vorgestellt werden, die auch auf dem Kongress der European Rhinologic Society 2023 in Sofia, Bulgarien, Teil der Präsentationen waren. Darunter sind Kombinationen aus freien Schleimhauttransplantaten, gestielten Schleimhautlappen und Kombinationen aus beiden Techniken. Zudem werden die Ergebnisse der aktuellen Studien dargestellt.

Schlussfolgerung: Die heute erzielbaren Ergebnisse und Öffnungsflächen sind im Vergleich zu den Anfängen der Draf-III-Operationen deutlich besser bzw. größer. Die Vielzahl bisher veröffentlichter Studien zeigt, dass die Ergebnisse nach Schleimhautabdeckung deutlich besser sind. Abhängig von vorherrschender Anatomie, Schleimhautbedingungen und Ausdehnung des operativen Eingriffs ist die am besten passende Technik zu wählen. Verschiedene Methoden sollten daher beherrscht werden. Die Verwendung einer Lappentechnik (frei, gestielt oder Kombinationen) sollte daher als Standard bei der Durchführung der erweiterten Stirnhöhlenchirurgie (Draf IIb, IIc, III bzw. „endonasal frontal sinus surgery“ 4–6, EFSS 4–6) definiert werden.

Keywords: Autologous transplantation; Endoscopic surgical procedures; Mucosal flaps; Nasal mucosa; Wound healing.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Drainage
  • Endoscopy
  • Frontal Sinus* / surgery
  • Mucous Membrane
  • Surgical Flaps