[Tracheal Tumours]

Zentralbl Chir. 2024 Feb 21. doi: 10.1055/a-2223-1175. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Malignant primary tracheal tumours are rare. The most common histological subtypes are squamous cell carcinoma and adenoid cystic carcinoma. These two entities have different prognoses and growth patterns. Tracheobronchoscopy and thoracic sectional imaging are standard diagnostic tools for tumour staging and local evaluation. Complete surgical resection of the affected tracheal segment is the treatment of choice for limited disease without distant metastases. Incomplete gross tumour resection with additional irradiation is an acceptable therapeutic option for adenoid cystic carcinoma. Interventional endoscopy with tumour debulking or tracheal stenting and/or definitive mediastinal radiotherapy are treatment alternatives in either a locally advanced or palliative setting.

Primäre Trachealmalignome sind selten, die beiden häufigsten histologischen Subtypen sind das Plattenepithelkarzinom und das adenoidzystische Karzinom. Beide Tumorentitäten unterscheiden sich hinsichtlich des lokalen Wachstumsmusters und der Prognose. Den diagnostischen Standard bilden Bronchoskopie und radiologische Schnittbildgebung. Bei fehlender Fernmetastasierung und technischer Resektabilität ist die Operation die Therapie der Wahl. Auch im Falle einer inkompletten Resektion kann, insbesondere beim adenoidzystischen Karzinom, durch eine postoperative Radiotherapie ein zufriedenstellendes Langzeitergebnis erzielt werden. Im Kontext der palliativen Symptomlinderung hat neben der Strahlentherapie die interventionelle Bronchoskopie (Tumorabtragung, Stentimplantation) einen relevanten Stellenwert.

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  • English Abstract