The postsurgical pancreas

Rofo. 2024 Feb 19. doi: 10.1055/a-2254-5824. Online ahead of print.
[Article in English, German]

Abstract

Background: Partial pancreatic resections are among the most complex surgical procedures in visceral tumor medicine and are associated with a high postoperative morbidity with a complication rate of 40-50 % of patients even in specialized centers.

Methods: Description of typical surgical resection procedures and the resulting postoperative anatomy, typical normal postoperative findings, common postoperative complications, and radiological findings.

Results and conclusion: CT is the most appropriate imaging technique for rapid and standardized visualization of postoperative anatomy and detection of clinically suspected complications after partial pancreatic resections. The most common complications are delayed gastric emptying, pancreatic fistula, acute pancreatitis, bile leakage, abscess, and hemorrhage. Radiologists must identify the typical surgical procedures, the postoperative anatomy, and normal postoperative findings as well as possible postoperative complications and know interventional treatment methods for common complications.

Key points: · Morbidity after pancreatic surgery remains high.. · CT is the best method for visualizing postoperative anatomy and is used for early detection of complications.. · Pancreatic fistula is the most common relevant complication after pancreatic resection.. · The ability of a center to manage complications is crucial to ensure the success of therapy..

Citation format: · Fischbach R, Peller M, Perez D et al. The postsurgical pancreas. Fortschr Röntgenstr 2024; DOI: 10.1055/a-2254-5824.

Hintergrund: Partielle Pankreasresektionen gehören zu den komplexesten Operationen in der viszeralen Tumormedizin und sind auch heute selbst in spezialisierten Zentren mit einer hohen postoperativen Morbidität bei einer Komplikationsrate von 40–50 % der Patienten verbunden.

Methode: Beschreibung der typischen chirurgischen Resektionsverfahren und der resultierenden postoperativen Anatomie, typischer normaler postoperativer Befunde und der häufigen postoperativen Komplikationen sowie der radiologischen Befunde.

Ergebnisse und schlussfolgerung: Die CT ist das geeignetste bildgebende Verfahren zur schnellen und standardisierten Darstellung der postoperativen Anatomie und zum Nachweis von klinisch vermuteten Komplikationen nach partieller Pankreasresektion. Die häufigsten Komplikationen sind die Magenentleerungsstörung, Pankreasfistel, akute Pankreatitis, Galleleckage, Abszess und Hämorrhagie. Die Radiologen müssen die typischen chirurgischen Verfahren, deren postoperative Anatomie und normale postoperative Befunde ebenso wie die möglichen postoperativen Komplikationen sicher identifizieren und interventionelle Behandlungsmethoden der häufigen Komplikationen kennen.

Kernaussagen: · Die Morbidität nach Pankreaschirurgie ist weiterhin hoch.. · Die CT ist die beste Methode zur Darstellung der postoperativen Anatomie und dient der frühen Erkennung von Komplikationen.. · Die Pankreasfistel ist die häufigste relevante Komplikation nach Pankreasresektion.. · Die Fähigkeit eines Zentrums zum Komplikationsmanagement ist entscheidend zur Sicherung des Therapieerfolgs..

Zitierweise: · Fischbach R, Peller M, Perez D et al. The postsurgical pancreas. Fortschr Röntgenstr 2024; DOI: 10.1055/a-2254-5824.