[Long-Term Outcomes after Surgery of the Neurogenic Thoracic-Outlet Syndrome in Adolescents]

Handchir Mikrochir Plast Chir. 2024 Feb;56(1):32-39. doi: 10.1055/a-2234-5066. Epub 2024 Feb 5.
[Article in German]

Abstract

Background: Neurogenic Thoracic Outlet Syndrome (nTOS) describes a complex of symptoms caused by the compression of neural structures at the upper thoracic outlet. Typical symptoms include pain, numbness and motor weakness of the affected extremity. The incidence of nTOS is 2-3 per 100,000 and is highest between the ages of 25 and 40. There are only a few studies evaluating the surgical outcomes of nTOS in adolescent patients. In particular, there is a lack of long-term data.

Materials and methods: In a retrospective study of nTOS cases receiving surgical treatment in our clinic between 2002 and 2021, eight patients between 15 and 18 years of age were included. Demographic data, risk factors, clinical symptoms, clinical functional tests, neurophysiological, radiological and intraoperative findings were evaluated. Postoperative data were recorded using a standardised questionnaire. Decompression of the inferior truncus and the C8 and Th1 nerve roots was performed via a supraclavicular approach.

Results: The average duration of symptoms before surgery was two years. Of the eight patients who underwent surgery, six answered the written questionnaire and could be analysed for the study. The average follow-up was nine years (1-18 years). After surgery, all patients experienced pain reduction; three were pain-free in the long run and five no longer required pain medication. Strength improved in all patients, but two patients still had mild motor deficits. Sensory disturbances were reduced in all patients, but residual hypoesthesia persisted in five. With regard to overhead work, half of the patients had no impairment after surgery. All patients were able to work at the time of the survey. Half of the patients pursued their sports activities without impairment, while mild impairment was reported by the other half.

Conclusion: nTOS in adolescents is a rare compression syndrome. Decompression of the lower parts of the brachial plexus using a supraclavicular approach without resection of the first rib is an adequate treatment. This retrospective study showed that a reduction in pain was achieved in all patients. In some patients, slight sensory and motor disturbances as well as a certain restriction in overhead work persisted. Patients were able to return to sports.

Hintergrund: Das neurogene Thoracic-Outlet-Syndrom (nTOS) beschreibt einen Symptomkomplex, der durch die Einengung der nervalen Strukturen an der oberen Thoraxapertur ausgelöst wird. Typische Symptome sind Schmerzen, Taubheit und motorische Schwäche der betroffenen Extremität. Die Inzidenz von nTOS beträgt 2–3/100000 und ist am höchsten im Alter von 25–40 Jahren. Es gibt nur wenige Studien des nTOS bei jugendlichen Patienten, insbesondere fehlen Daten mit Langzeitergebnissen.

Material und methoden: Bei einer retrospektiven Studie von chirurgisch behandelten nTOS-Fällen in unserer Klinik wurden zwischen 2002–2021 acht Patienten zwischen 15 und 18 Jahren eingeschlossen. Demografische Daten, Risikofaktoren, der neurologische Status, klinische Funktionstests, neurophysiologische, radiologische und intraoperative Befunde wurden ausgewertet. Die Erhebung der postoperativen Befunde erfolgte anhand eines standardisierten Fragebogens. Die Dekompression des Truncus inferior und der Nervenwurzeln C8 und Th1 erfolgte über einen supraklavikulären Zugang.

Ergebnisse: Die durchschnittliche Dauer der Symptome vor der Operation betrug zwei Jahre. Von den acht operierten Patienten beantworteten sechs Patienten den schriftlichen Fragebogen und konnten für die Studie ausgewertet werden. Das Follow-Up war im Mittel neun Jahre (1–18 Jahre). Nach der Operation hatten alle Patienten eine Schmerzreduktion, drei Patienten waren im Langzeitverlauf schmerzfrei und fünf Patienten benötigten keine Schmerzmedikation mehr. Die Kraft verbesserte sich bei allen Patienten, bei zwei Patienten bestanden jedoch noch leichte motorische Defizite. Die sensiblen Störungen waren bei allen Patienten rückläufig, es bestand jedoch bei fünf Patienten eine residuelle Hypästhesie. In Bezug auf die Überkopfarbeiten hatte die Hälfte der Patienten nach der Operation keine Beeinträchtigung. Alle Patienten waren zum Zeitpunkt der Durchführung des Fragebogens arbeitsfähig. Die Hälfte der Patienten ging ihren sportlichen Aktivitäten ohne Beeinträchtigung nach, während die andere Hälfte eine leichte Einschränkung angab.

Schlussfolgerung: Das nTOS bei Jugendlichen ist ein seltenes Kompressionssyndrom. Der supraklavikuläre Zugang mit Dekompression der unteren Anteile des Plexus brachialis, ohne Resektion der ersten Rippe, stellt eine adäquate Therapie dar. Diese retrospektive Studie ergab, dass bei allen Patienten eine deutliche Schmerzreduktion erzielt werden konnte. Bei einigen Patienten persistierten leichte sensible und motorische Störungen sowie eine gewisse Einschränkung bei Überkopfarbeiten. Die sportlichen Aktivitäten waren wieder möglich.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Decompression, Surgical* / adverse effects
  • Humans
  • Pain / etiology
  • Retrospective Studies
  • Thoracic Outlet Syndrome* / diagnostic imaging
  • Thoracic Outlet Syndrome* / surgery
  • Treatment Outcome