Prognostic relevance of ARFI elastography in comparison to liver histology and the FIB-4 score

Ultraschall Med. 2024 Jan 3. doi: 10.1055/a-2178-4808. Online ahead of print.

Abstract

Purpose: Liver histology has prognostic relevance and is used in surveillance and therapeutic strategies. This longitudinal study was designed to evaluate the prognostic relevance of ARFI elastography in comparison to liver histology and to the FIB-4 score in a 5-year observation interval.

Materials and methods: Based on the hospital database, patients with an elastography examination of the liver between 2010-2012, a liver biopsy, and a follow-up of 5 years were included in the study. The AUROCs of the events liver-related death, HCC, and liver decompensation/variceal bleeding were calculated for ARFI elastography, liver histology, and FIB-4 and compared using the DeLong test.

Results: In the final analysis 113 patients were included with 30 (26.5 %) patients having high-grade fibrosis and 19 (16.8 %) having liver cirrhosis in histology. The AUROC for liver-related death in the 5-year interval (9.7 %, n=11) was 0.80 [0.68-0.92] for ARFI elastography, 0.79 [0.66-0.92] for liver histology, and 0.66 [0.53-0.79] for FIB-4 with a p-value of 0.83 comparing ARFI to histology and a p-value of 0.02 comparing ARFI to FIB-4. The AUROC for liver decompensation/variceal bleeding (13.3 %, n=15) was 0.86 [0.76-0.94] for ARFI, which is significantly higher than the AUROC of liver histology with 0.71 [0.56-0.86] (p=0.02) and FIB-4 with 0.67 [0.54-0.80] (p=0.003). There was no significant difference for the event HCC when comparing ARFI to histology (p=0.33) or FIB-4 (p=0.14).

Conclusion: The prognostic value of ARFI elastography seems to not be inferior to liver histology regarding liver-related survival and might even outperform histology and the FIB-4 score for predicting some liver-related complications.

ZIEL: Die Leberhistologie hat prognostische Relevanz und wird für die Überwachung von Therapiestrategien eingesetzt. In dieser Längsschnittstudie soll die prognostische Bedeutung der ARFI-Elastografie im Vergleich zur Leberhistologie und zum FIB-4-Score in einem 5-Jahres-Intervall untersucht werden.

Material und methode: Anhand der Krankenhaus-Datenbank wurden Patienten mit einer ARFI-Untersuchung der Leber zwischen 2010–2012, einer Leberbiopsie sowie einem Follow-up von 5 Jahren in die Studie aufgenommen. Die AUROCs der Ereignisse leberabhängiges Überleben, HCC und Leberdekompensation/Varizenblutung wurden für die ARFI-Elastografie, Leberhistologie und FIB-4 berechnet und verglichen.

Ergebnisse: Es wurden 113 Patienten einbezogen, von denen 30 (26,5%) eine hochgradige Fibrose und 19 (16,8%) eine Leberzirrhose aufwiesen. Die AUROC für leberabhängiges Überleben (9,7%, n=11) betrug 0,80 [0,68–0,92] für ARFI, 0,79 [0,66–0,92] für die Histologie und 0,66 [0,53–0,79] für den FIB-4 Score mit einem p-Wert von 0,83 im Vergleich ARFI vs. Histologie und einem p-Wert von 0,02 im Vergleich ARFI vs. FIB-4. Die AUROC für Leberdekompensation/Varizenblutung (13,3%, n=15) war mit 0,86 [0,76–0,94] für ARFI signifikant höher als die der Histologie mit 0,71 [0,56–0,86] (p=0,02) und FIB-4 mit 0,67 [0,54–0,80] (p=0,003). Für das Ereignis HCC gab es keinen Unterschied zwischen ARFI und Histologie (p=0,33) oder FIB-4 (p=0,14).

Schlussfolgerung: Der prognostische Wert der ARFI-Elastografie scheint der Leberhistologie in Bezug auf das leberabhängige Überleben nicht unterlegen zu sein und könnte die Histologie und den FIB-4-Score bei der Vorhersage einiger leberbezogener Komplikationen übertreffen.

Publication types

  • Clinical Trial