[Current MR imaging of cartilage in the context of knee osteoarthritis (part 2) : Cartilage pathologies and their assessment]

Radiologie (Heidelb). 2024 Apr;64(4):304-311. doi: 10.1007/s00117-023-01253-1. Epub 2024 Jan 3.
[Article in German]

Abstract

High-quality magnetic resonance (MR) imaging is essential for the precise assessment of the knee joint and plays a key role in the diagnostics, treatment and prognosis. Intact cartilage tissue is characterized by a smooth surface, uniform tissue thickness and an organized zonal structure, which are manifested as depth-dependent signal intensity variations. Cartilage pathologies are identifiable through alterations in signal intensity and morphology and should be communicated based on a precise terminology. Cartilage pathologies can show hyperintense and hypointense signal alterations. Cartilage defects are assessed based on their depth and should be described in terms of their location and extent. The following symptom constellations are of overarching clinical relevance in image reading and interpretation: symptom constellations associated with rapidly progressive forms of joint degeneration and unfavorable prognosis, accompanying symptom constellations mostly in connection with destabilizing meniscal lesions and subchondral insufficiency fractures (accelerated osteoarthritis) as well as symptoms beyond the "typical" degeneration, especially when a discrepancy is observed between (minor) structural changes and (major) synovitis and effusion (inflammatory arthropathy).

Die hochwertige magnetresonanztomographische Bildgebung ist für die präzise Beurteilung des Zustands des Kniegelenks essenziell und spielt eine diagnostische, therapeutische und prognostische Schlüsselrolle. Intaktes Knorpelgewebe weist eine glatte Oberfläche, gleichmäßige Gewebedicke und einen organisierten zonalen Aufbau auf, der sich in tiefenabhängigen Unterschieden der Signalintensität manifestiert. Knorpelpathologien sind in Gestalt von Veränderungen der Signalintensität und Morphologie erkennbar und sollten auf der Basis einer eindeutigen Terminologie kommuniziert werden. Knorpelpathologien können hyper- und hypointense Signalalterationen aufweisen. Knorpeldefekte werden anhand ihrer Tiefe beurteilt und sollten hinsichtlich ihrer Lokalisation und Ausdehnung beschrieben werden. Bei der Befundung sind folgende Symptomkonstellationen von übergeordneter klinischer Relevanz: mit schnell voranschreitenden Formen der Gelenkdegeneration und ungünstiger Prognose einhergehende Symptomkonstellationen, meist in Zusammenhang mit destabilisierenden Meniskusläsionen und subchondralen Insuffizienzfrakturen (akzelerierte Arthrose), sowie über die typische Degeneration hinausweisende Symptome, insbesondere die Diskrepanz von (geringen) strukturellen Veränderungen und (ausgeprägter) Synovialitis und Ergussbildung (entzündliche Arthropathie).

Keywords: Arthrosis; Articular cartilage; Disease progression; Imaging diagnostics; Magnetic resonance imaging.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Cartilage, Articular* / pathology
  • Disease Progression
  • Humans
  • Knee Joint / pathology
  • Magnetic Resonance Imaging / methods
  • Osteoarthritis, Knee* / complications
  • Osteoarthritis, Knee* / pathology