[Eosinophilic oesophagitis and eosinophilic gastrointestinal diseases]

Ther Umsch. 2023 Dec;79(9):423-428.
[Article in German]

Abstract

Eosinophilic oesophagitis (EoE) was first described as an orphan disease in the 1990s, but its incidence and prevalence has increased dramatically in the last 20 years. EoE is now the most common cause of dysphagia in young adulthood. EoE is diagnosed endoscopically (with biopsies taken from the oesophagus). Treatment options consist of dietary measures and medications. The latter include PPI (as an off-label medication) and the approved drugs Jorveza (budesonide, topical cortisone preparation) and the monoclonal antibody Dupixent (dupilumab, subcutaneous). The response to therapy is high and the long-term outcome, if treated early, is excellent. However, the disease often remains undetected, mostly due to compensation mechanisms on the part of the patients. Much rarer than EoE are the non-EoE eosinophilic gastrointestinal diseases (EGIDs), in which the eosinophilic tissue infiltration is found in gastrointestinal segments distal to the oesophagus. Their clinical presentation is often non-specific. Pathophysiologically, overlaps with EoE are present. Therapies are also analogous to EoE. An increasing prevalence and incidence is to be expected.

Titel: EoE und EGIDs – Eosinophile Ösophagitis und Eosinophile Gastrointestinale Erkrankungen.

Einleitung: Die eosinophile Ösophagitis (EoE) wurde in den 1990er Jahren erstmals beschrieben als «orphan disease», dessen Inzidenz und Prävalenz in den letzten 20 Jahren jedoch drastisch zugenommen hat. Es handelt sich bei der EoE mittlerweile um die häufigste Ursache einer Dysphagie im jungen Erwachsenenalter. Die EoE wird endoskopisch diagnostiziert (mit Biopsien aus dem Ösophagus). Die Therapieoptionen bestehen aus diätetischen Massnahmen und Medikamenten. Zu letzteren zählen PPI (als off-label Medikation) sowie die zugelassenen Medikamente Jorveza (Budesonid, topisches Kortisonpräparat) und der monoklonale Antikörper Dupixent (Dupilumab, subkutan). Das Therapieansprechen ist hoch und das Langzeit-Outcome, wenn frühzeitig therapiert, exzellent. Häufig bleibt die Erkrankung jedoch unentdeckt, meist aufgrund von Kompensationsmechanismen seitens der Patient/-innen. Deutlich seltener als die EoE sind die Nicht-EoE eosinophilen gastrointestinalen Erkrankungen (EGIDs), bei denen die eosinophile Gewebeinfiltration in gastrointestinalen Segmenten distal des Ösophagus zu finden ist. Deren klinische Präsentation ist häufig unspezifisch. Pathophysiologisch sind Überlappungen mit der EoE vorhanden. Auch die Therapien erfolgen in Analogie zur EoE. Es ist mit einer steigenden Prävalenz und Inzidenz zu rechnen.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Biopsy / adverse effects
  • Enteritis*
  • Eosinophilic Esophagitis* / diagnosis
  • Eosinophilic Esophagitis* / epidemiology
  • Eosinophilic Esophagitis* / therapy
  • Humans
  • Inflammation / complications
  • Inflammation / drug therapy
  • Proton Pump Inhibitors / therapeutic use
  • Young Adult

Substances

  • Proton Pump Inhibitors

Supplementary concepts

  • Eosinophilic enteropathy