[Modern surgery for inflammatory bowel disease]

Ther Umsch. 2023 Dec;80(9):417-422.
[Article in German]

Abstract

Despite the advances in the medical management, especially biologics, there are still clear indications for operative management of IBD. For Crohn's disease, surgical therapy plays an important role after failure of medical management and for treatment of complications. In recent years, however, there has been a change in the treatment philosophy of patients with isolated involvement of the ileocecal region, and for selected patients, primary surgical resection appears to be an equivalent treatment alternative to therapy with biologics. In ulcerative colitis, surgery offers the only curative option. In severe acute colitis, surgery is indicated when conservative treatment is not effective and/or when there is a risk of colonic perforation. Indications for elective surgery are failure of conservative therapy and malignant transformation. The ileoanal J-pouch reconstruction is the standard procedure after restorative proctocolectomy with excellent functional long-term results. The increasing complexity of indications and minimally invasive surgical techniques, as well as the demanding perioperative treatment, led to an increasing specialization in the surgical treatment of IBD patients, with IBD-surgeons collaborating as a team with gastroenterologists to optimize the outcome of IBD-patients.

Titel: Moderne Chirurgie bei chronisch entzündlichen Darmerkrankungen.

Einleitung: Durch die Zunahme der medikamentösen Therapiemöglichkeiten, insbesondere durch die Biologika, ist die chirurgische Behandlung von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen (CED) in den letzten Jahrzehnten immer mehr in den Hintergrund getreten. Trotzdem stellen chirurgische Interventionen weiterhin eine wichtige Säule im Gesamtkonzept der Behandlungen dar. Beim Morbus Crohn ist die chirurgische Therapie vor allem für die Behandlung der Komplikationen von grosser Bedeutung. In den letzten Jahren hat sich jedoch ein Wandel in der Behandlungsphilosophie von Patienten mit isoliertem Befall des Ileozoekalübergangs vollzogen, und für selektionierte Patienten scheint die primäre chirurgische Resektion eine gleichwertige Therapiealternative zur medikamentösen antikörperbasierten Therapie zu sein. Bei der Colitis ulcerosa hingegen bietet die Chirurgie die einzige kurative Option an. Beim schweren akuten Schub ist eine Operation indiziert, wenn die konservative Behandlung nicht anschlägt und/oder wenn eine Kolonperforation droht. Indikationen für elektive Eingriffe sind Versagen einer konservativen Therapie sowie maligne Transformation. Der ileoanale J-Pouch ist heutzutage die Standardrekonstruktion nach restaurativer Koloproktektomie mit einem exzellenten funktionellen Langzeitergebnis. Die zunehmende Komplexität der Indikationsstellung und der minimalinvasiven chirurgischen Techniken, sowie die anspruchsvolle perioperative Behandlung gehen mit einer zunehmenden Spezialisierung in der Behandlung von CED-Patienten auch in der Viszeralchirurgie einher, die immer in einem interdisziplinären Kontext mit der Gastroenterologie steht.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Biological Products* / therapeutic use
  • Colitis, Ulcerative* / diagnosis
  • Colitis, Ulcerative* / surgery
  • Crohn Disease* / diagnosis
  • Crohn Disease* / surgery
  • Humans
  • Inflammatory Bowel Diseases* / etiology
  • Inflammatory Bowel Diseases* / surgery
  • Postoperative Complications / etiology
  • Proctocolectomy, Restorative* / adverse effects
  • Proctocolectomy, Restorative* / methods

Substances

  • Biological Products