[Challenges of cytopathological pancreas diagnostics]

Pathologie (Heidelb). 2024 Feb;45(1):19-27. doi: 10.1007/s00292-023-01277-3. Epub 2023 Dec 5.
[Article in German]

Abstract

The cytologic diagnostics of solid and cystic pancreatic lesions with endoscopic ultrasound-guided fine-needle aspiration (EUS-FNA) is an integral part of the clinical workup and the decision of a surgical versus a conservative approach. Cystic lesions are increasingly being diagnosed due to improved imaging and represent numerous neoplastic as well as non-neoplastic epithelial and non-epithelial entities, which differ in biological behavior and prognosis. In particular, the differentiation of mucinous and non-mucinous cysts is significant for further clinical management. Regressive cellular changes, gastrointestinal contaminants, and overlapping morphologic changes of reactively altered ductal epithelial cells and cells of well-differentiated neoplasms and preneoplasms are special challenges of cytological diagnostics. For a uniform cytological classification of findings, an internationally developed seven-level classification system has been published and co-published by the World Health Organization (WHO). This classification system takes into account both morphological findings and further procedures on cytological material such as next-generation sequencing and immunocytochemistry and is based on the WHO classification for pancreatic tumors. Against this background, important cytologic diagnostic criteria of various solid and cystic lesions relevant in clinical practice are presented in this article, considering diagnostic possibilities and pitfalls as well as differential diagnoses.

Die zytologische Punktionsdiagnostik von soliden und zystischen Pankreasläsionen durch endosonographisch gesteuerte Feinnadelaspirationsbiopsie (EUS-FNA) ist ein integraler Bestandteil der klinischen Bewertung und beeinflusst die Entscheidung für eine operative oder konservative Herangehensweise. Zystische Läsionen werden aufgrund verbesserter Bildgebung zunehmend diagnostiziert und können verschiedene neoplastische und nichtneoplastische epitheliale wie auch nichtepitheliale Entitäten repräsentieren, die sich in biologischem Verhalten und Prognose unterscheiden. Insbesondere die Abgrenzung einer muzinösen Zyste ist für das weitere klinische Vorgehen bedeutsam. Regressive Zellveränderungen, miterfasste Zellen aus dem Punktionsweg sowie überlappende morphologische Veränderungen reaktiv veränderter, vor allem duktaler Epithelien und Zellen von gut differenzierten Neoplasien und Präneoplasien sind besondere Herausforderungen für die zytologische Diagnostik. Zur einheitlichen zytologischen Befundklassifikation wurde ein international erarbeitetes und von der Weltgesundheitsorganisation (WHO) mit herausgegebenes siebenstufiges Klassifikationssystem publiziert, welches sowohl morphologische Befunde als auch weiterführende Verfahren an zytologischem Ausgangsmaterial wie Next Generation Sequencing und Immunzytochemie berücksichtigt und sich an der WHO-Klassifikation für Pankreastumoren orientiert. Der vorliegende Beitrag stellt wichtige zytologische Diagnosekriterien verschiedener, im klinischen Alltag relevanter solider und zystischer Läsionen unter Berücksichtigung von diagnostischen Möglichkeiten und Fallstricken sowie Differenzialdiagnosen dar.

Keywords: Cytology; Endoscopic ultrasound-guided fine-needle aspiration; High-throughput nucleotide sequencing; Pancreatic cyst; Pancreatic neoplasms.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Cytology
  • Endoscopic Ultrasound-Guided Fine Needle Aspiration / methods
  • Humans
  • Pancreas / diagnostic imaging
  • Pancreatic Cyst* / diagnosis
  • Pancreatic Neoplasms* / diagnosis