[Roboticassisted incisional hernia surgery-Retromuscular techniques]

Chirurgie (Heidelb). 2024 Jan;95(1):27-33. doi: 10.1007/s00104-023-01998-4. Epub 2023 Dec 5.
[Article in German]

Abstract

The trend to minimally invasive surgery has also made its way into the surgical treatment of incisional hernias. Unlike other areas of visceral surgery, recent years have seen a resurgence of open sublay repair in incisional hernia procedures, primarily due to the recognition of the retromuscular layer as the optimal mesh placement site. Additionally, with the growing availability of robotic systems in visceral surgery, these procedures are increasingly being offered in the form of minimally invasive procedures. These methods can be categorized based on the access routes: robotic-assisted transperitoneal procedures (e.g., r‑Rives, r‑TARUP, r‑TAR) and total extraperitoneal hernia repair (e.g., r‑eTEP, r‑eTAR). Notably, the introduction of transversus abdominis muscle release enables the robotic-assisted treatment of larger and more complex hernia cases with complete fascial closure. With respect to the comparison with open surgery required in retromuscular hernia treatment, the currently available literature on incisional hernia repair seems to show initial advantages of robotic-assisted surgery in the perioperative course. New technologies create new possibilities. In the context of surgical training the use of surgical robot systems with double consoles opens up completely new perspectives. Furthermore, the robot enables the implementation of models of artificial intelligence and augmented reality and could therefore open up novel dimensions in surgery.

Der Trend zur minimal-invasiven Chirurgie hat sich auch in der operativen Behandlung der Narbenhernie bemerkbar gemacht. Durch den Nachweis der retromuskulären Schicht als optimales Netzlager kam es in den letzten Jahren in der Inzisionalhernienchirurgie zu einer Renaissance des offenen Sublay-Verfahrens. Mit Verfügbarkeit des Roboters können Eingriffe mit retromuskulärer Netzplatzierung zunehmend auch in Form minimal-invasiver Verfahren angeboten werden. Entsprechend ihrem Zugangsweg können diese Methoden in robotisch assistierte transperitoneale (r-Rives bzw. r‑TARUP und r‑TAR) sowie auch total extraperitoneale Hernienversorgungen (r-eTEP und r‑eTAR) unterteilt werden. Durch die Möglichkeit der Durchführung eines Transversus-abdominis-Release (TAR) können auch große komplexere Hernienbefunde robotisch assistiert mit einem vollständigen Faszienverschluss versorgt werden. Im Hinblick auf den in der retromuskulären Hernienversorgung erforderlichen Vergleich mit der offenen Chirurgie scheinen sich in der aktuell verfügbaren Literatur in der Narbenhernienversorgung erste Vorteile der robotisch assistierten Chirurgie im perioperativen Verlauf zu zeigen. Neue Technologien erschaffen neue Möglichkeiten. In Bezug auf die chirurgische Weiterbildung eröffnen chirurgische Robotersysteme unter Verwendung einer Doppelkonsole komplett neue Perspektiven. Darüber hinaus ermöglicht der Roboter die Implementation von Modellen der künstlichen Intelligenz bzw. Augmented Reality und könnte somit neue Dimensionen der Chirurgie eröffnen.

Keywords: Enhanced view totally extraperitoneal plasty (eTEP); Incisional hernia surgery; Retromuscular mesh placement; Robotic transabdominal retromuscular umbilical patch plasty (r-TARUP); Transversus abdominis muscle release.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Artificial Intelligence
  • Humans
  • Incisional Hernia* / surgery
  • Laparoscopy* / methods
  • Robotic Surgical Procedures* / methods
  • Surgical Mesh