Risk of tuberculosis transmission by healthcare workers to children - a comprehensive review

GMS Hyg Infect Control. 2023 Oct 20:18:Doc26. doi: 10.3205/dgkh000452. eCollection 2023.

Abstract

Background: Children <15 years are at elevated risk of becoming infected with M. tuberculosis complex (Mtbc).

Objective: To assess the magnitude of Mtbc transmission by healthcare workers (HCW) to children.

Methods: Medline, Google Scholar and Cochrane library were searched to select primary studies in which HCW was the presumed index case and exposed infants and children aged below 15 years were screened for latent TB infection (LTBI).

Results: Of 4,702 abstracts, 19 original case reports covering one HCW each as presumed source case of Mtbc transmission to children, were identified. In sum, 11,511 children, of those 5,881 infants (51.1%), mostly in newborn nurseries, were considered contact persons and underwent tuberculin skin (TST) or Interferon gamma release assay (IGRA) testing. Test positivity was reported in 492/11,511 children (4.3%) coming from 14 studies. When test results considered falsely positive were excluded, the number of latently infected children decreased to 365/10,171 (3.6%). In all studies, the presumed duration of infectivity of the source case was, but the actual intensity and duration of exposure were not, decisive for the initiation of contact investigations. In only two of the studies, the contact time of the children towards the corresponding source case was estimated.

Conclusions: The results of our review suggest that the risk of Mtbc transmission from HCW to children in healthcare setting is considerably lower than reported in household settings. However, as the preselection of pediatric contacts appeared in most cases to be vague, the data found in the literature probably underestimates the actual risk.

Hintergrund: Kinder unter 15 Jahren haben ein erhöhtes Risiko, sich mit M. tuberculosis complex (Mtbc) zu infizieren.

Zielsetzung: Bewertung des Ausmaßes der Mtbc-Übertragung durch medizinisches Personal (MP) auf Kinder.

Methoden: Medline, Google Scholar und die Cochrane-Bibliothek wurden durchsucht, um Originalstudien zu finden, in denen MP der mutmaßliche Indexfall war, und exponierte Säuglinge und Kinder unter 15 Jahren auf eine latente TB-Infektion (LTBI) untersucht wurden.

Ergebnisse: Von 4.702 Abstracts wurden 19 Fallberichte identifiziert, die jeweils einen Angehörigen des MP als mutmaßliche Quelle einer Mtbc-Übertragung auf Kinder dokumentierten. Insgesamt wurden 11.511 Kinder, davon 5.881 Säuglinge (51,1%), meist in Neugeborenen-Stationen, als Kontaktpersonen betrachtet und einem Tuberkulin-Hauttest (TST) oder einem Interferon-Gamma-Release-Assay (IGRA) unterzogen. Ein positiver Test wurde nur bei 492/11.511 Kindern (4,3%) aus 14 Studien gefunden. Schließt man die als falsch positiv eingestuften Testergebnisse aus, sinkt die Zahl der latent infizierten Kinder weiter auf 365/10.171 (3,6%). In allen Studien war die vermutete Dauer der Infektiosität des Ausgangsfalls, nicht aber die tatsächliche Intensität und Dauer der Exposition, entscheidend für die Einleitung von Umgebungs-untersuchungen. Nur in zwei der Studien wurde die Kontaktzeit der Kinder gegenüber dem entsprechenden Ausgangsfall geschätzt.

Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse unserer Überprüfung deuten darauf hin, dass das Risiko einer Mtbc-Übertragung durch medizinisches Personal auf Kinder deutlich geringer ist als in Haushalten. Da die Vorauswahl der Kinderkontakte jedoch meist vage war, wird das tatsächliche Risiko wahrscheinlich unterschätzt.

Keywords: children; contact investigation; healthcare workers; transmission; tuberculosis.

Publication types

  • Review