Attitudes of primary care physicians towards antimicrobial stewardship and the impact of a multi-part training course - a pilot study

GMS Hyg Infect Control. 2023 Oct 10:18:Doc24. doi: 10.3205/dgkh000450. eCollection 2023.

Abstract

Background: A plethora of antimicrobial stewardship (AMS) programs has been initiated during the past years, focusing on hospital settings. Primary-care physicians have seldom been addressed, although the majority of antibiotic prescriptions are issued for outpatients. We sought to investigate attitudes of primary-care physicians and the impact of a customized training course.

Methods: Primary-care physicians in southwest Germany were invited to a multi-part training course on AMS in the primary-care setting. Participants were asked to answer a questionnaire about their attitude and factors that hinder them from implementing AMS or enable them to perform AMS. In addition, a knowledge assessment exam at the beginning and end of the training was conducted on selected infectious diseases/syndromes.

Results: In total, 36 primary-care physicians participated in the training course. The predominant age group was 51-60 years old (36%; 13/36). The majority, 23/35 (66%), indicated never having had AMS training, while 22/35 (63%) acknowledged partly implementing AMS activities in their daily routine. The primary barrier was lack of expertise, while the main motives were reducing antimicrobial resistance and optimizing patient care. The provision of guidelines was regarded as more important than feedback on their prescription behavior. Exam performance improved from the initial to the final exam on all topics.

Conclusion: Customized AMS training courses are a feasible and potentially complimentary tool to address antibiotic misuse in the primary-care setting.

Hintergrund: In den letzten Jahren wurde eine Vielzahl von „Antibiotic Stewardship“ (ABS) Kampagnen in Krankenhäusern ins Leben gerufen. Ärzte in der Primärversorgung wurden nur selten adressiert, obwohl die Mehrzahl der Antibiotikaverordnungen bei ambulanten Patienten veranlasst wird. Wir hatten das Ziel, die Einstellung von Ärzten in der Primärversorgung zu ABS und die Auswirkungen eines maßgeschneiderten Fortbildungskurses zu untersuchen.

Methoden: Ärzte in der Primärversorgung im Südwesten Deutschlands wurden zu einem mehrteiligen Fortbildungskurs über ABS in der Primärversorgung eingeladen. Die Teilnehmer wurden gebeten, einen Fragebogen zu ihrer Einstellung und zu Faktoren zu beantworten, die sie an der Durchführung von ABS hindern oder sie dazu befähigen. Darüber hinaus wurde bei der Teilnahme und beim Verlassen des Kurses ein Wissenstest zu ausgewählten Infektionssyndromen durchgeführt.

Ergebnisse: Insgesamt nahmen 36 Ärzte an dem Kurs teil. Die vorherrschende Altersgruppe war die der 51- bis 60-Jährigen mit 36% (13/36). Die Mehrheit, 23/35 (66%), gab an, noch nie an einer ABS-Fortbildung teilgenommen zu haben, während 22/35 (63%) angaben, ABS-Aktivitäten teilweise in ihre tägliche Routine integriert zu haben. Das Haupthindernis war der Mangel an Fachwissen, während die Hauptmotive die Reduzierung der Antibiotikaresistenz und die Optimierung der Patientenversorgung waren. Die Bereitstellung von Leitlinien wurde als wichtiger erachtet als eine Rückmeldung über das eigene Verordnungsverhalten. Die Prüfungsleistungen im Wissenstest stiegen während des Kurses in allen Themenbereichen.

Schlussfolgerung: Maßgeschneiderte ABS-Fortbildungen sind ein praktikables und potenziell ergänzendes Instrument zur Bekämpfung des übermäßigen Einsatzes von Antibiotika in der Primärversorgung.

Keywords: antibiotic prescribing; antibiotic stewardship; antimicrobial resistance; antimicrobial stewardship; post-graduate medical training; primary care.