[Heart failure: update of the ESC 2023 guidelines]

Herz. 2024 Feb;49(1):19-21. doi: 10.1007/s00059-023-05221-2. Epub 2023 Nov 14.
[Article in German]

Abstract

The 2023 update of the European Society of Cardiology (ESC) guidelines recommends (class IA) the administration of sodium-glucose transporter 2 inhibitors (SGLT2i) also for patients with heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF) and mildly reduced EF (HFmrEF). Thus, SGLT2i are the only medication that should be given to all heart failure patients for improvement of prognosis independent of left ventricular EF. The rapid administration of the fantastic four drugs and their prompt titration after a heart failure decompensation is now included in the guidelines with a class IB recommendation. For patients with reduced EF (HFrEF) or HFmrEF and iron deficiency there is now a class IIa recommendation for intravenous administration of ferric carboxymaltose or ferric derisomaltose.

Das 2023er Leitlinien-Update der European Society of Cardiology (ESC) empfiehlt (Klasse IA) die Gabe von SGLT2(„sodium-glucose linked transporter 2“)-Inhibitoren (SGLT2i) auch für Patienten mit einer Herzinsuffizienz mit erhaltener (HFpEF) bzw. mild reduzierter Ejektionsfraktion (HFmrEF). Somit sind SGLT2i die einzigen Medikamente, die bei Herzinsuffizienz unabhängig von der linksventrikulären EF zur Prognoseverbesserung gegeben werden sollten. Die schnelle Gabe der „Fantastic-four“-Medikamente sowie deren zügige Auftitrierung nach einer Herzinsuffizienzdekompensation hat mit einer Klasse-IB-Empfehlung Einzug in die Leitlinien gefunden. Bei Eisenmangel bei Patienten mit reduzierter EF (HFrEF) oder HFmrEF besteht nun eine Klasse-IIa-Empfehlung für die i.v. Gabe von Eisen-Carboxymaltose oder Eisen-Derisomaltose.

Keywords: Combination therapy; Comorbidities; Ejection fraction; Heart failure; Sodium glucose transporter 2 inhibitors.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Cardiology*
  • Heart Failure* / diagnosis
  • Heart Failure* / drug therapy
  • Humans
  • Prognosis
  • Registries
  • Stroke Volume
  • Ventricular Function, Left