The 90% minimum effective volume of 0.5 ropivacaine for ultrasound-guided supraclavicular brachial plexus block : A biased coin up-and-down design

Anaesthesiologie. 2023 Dec;72(Suppl 1):39-43. doi: 10.1007/s00101-023-01344-7. Epub 2023 Oct 18.

Abstract

Background: Ultrasound-guided supraclavicular brachial plexus block is widely used in upper limb surgery; however, it requires a higher dose (20-30 mL) of local anesthetic. In this study, we aimed to determine the 90% minimum effective volume for ultrasound-guided supraclavicular brachial plexus block.

Methods: All patients received an ultrasound-guided two-point injection of 0.5% ropivacaine at a starting volume of 0.18 mL/mm2 cross-sectional nerve area. In cases of a successful block, the next patient had the same volume with a probability of 0.89, and the volume was reduced by 0.04 mL/mm2 cross-sectional nerve area with a probability of 0.11. When the block failed, the dose was increased by 0.04 mL/mm2 cross-sectional nerve area. After 45 cases of successful blocks, the 90% minimum effective volume of local anesthetic was calculated using the centered isotonic regression function.

Results: Centered isotonic regression analysis resulted in a 90% minimum effective volume and a 95% confidence interval of 0.189 mL/mm2 and 0.176-0.225 mL/mm2 for the supraclavicular brachial plexus block.

Conclusion: A good blocking effect can be achieved with 0.189 mL/mm2 of 0.5% ropivacaine with more precise dosing, thereby reducing the risk of local anesthetic poisoning.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die ultraschallgesteuerte supraklavikuläre Blockade des Plexus brachialiswird häufig bei Eingriffen an den oberen Extremitäten eingesetzt. Allerdings erfordert sie eine höhere Dosis (20–30 ml) des Lokalanästhetikums. Ziel dieser Studie war es, das 90 %ige minimale effektive Volumen für die ultraschallgesteuerte supraklavikuläre Plexus-brachialis-Blockade zu bestimmen.

Methoden: Alle Patienten erhielten eine ultraschallgesteuerte Zweipunkt-Injektion von 0,5 % Ropivacain bei einem Ausgangsvolumen von 0,18 ml/mm2 Nervenquerschnittsfläche. Bei erfolgreicher Blockade erhielt der nächste Patient mit einer Wahrscheinlichkeit von 0,89 dasselbe Volumen, und das Volumen wurde um 0,04 ml/mm2 Nervenquerschnittsfläche mit einer Wahrscheinlichkeit von 0,11 reduziert. Bei Misserfolg der Blockade wurde die Dosis um 0,04 ml/mm2 Nervenquerschnittsfläche erhöht. Nach 45 erfolgreichen Blockaden wurde das 90 %ige minimale effektive Volumen der Lokalanästhetika mithilfe der zentrierten isotonischen Regressionsfunktion berechnet.

Ergebnisse: Die zentrierte isotonische Regressionsanalyse ergab ein 90 %iges minimales effektives Volumen und ein 95 % Konfidenzintervall (KI) von 0,189 ml/mm2 bzw. 0,176–0,225 ml/mm2 für die supraklavikuläre Plexus-brachialis-Blockade.

Schlussfolgerung: Ein guter Blockadeeffekt kann mit 0,189 ml/mm2 0,5 % Ropivacain erzielt werden, was zu einer präziseren Dosierung führt und somit das Risiko einer Lokalanästhetika-Intoxikation reduziert.

Keywords: Biased coin up-and-down design; Brachial plexus block; Cross-sectional nerve area; Ropivacaine; Supraclavicular brachial plexus.

MeSH terms

  • Anesthetics, Local
  • Brachial Plexus Block* / methods
  • Brachial Plexus* / diagnostic imaging
  • Cross-Sectional Studies
  • Humans
  • Ropivacaine / therapeutic use
  • Ultrasonography, Interventional / methods

Substances

  • Ropivacaine
  • Anesthetics, Local