[Newborn hearing screening in Germany-results of the 2011/2012 and 2017/2018 evaluations]

Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2023 Nov;66(11):1259-1267. doi: 10.1007/s00103-023-03779-0. Epub 2023 Oct 16.
[Article in German]

Abstract

Background: Newborn hearing screening (NHS) was introduced nationwide by the Federal Joint Committee (Gemeinsamer Bundesausschuss, G‑BA) in 2009. In this process, quality targets were also set in the pediatrics directive. In order to review the quality NHS in Germany, the G‑BA commissioned a consortium to conduct an initial evaluation for the years 2011 and 2012 and a follow-up evaluation for 2017 and 2018.

Methods: The evaluations were based on NHS screening parameters (Sammelstatistiken) that must be documented by all obstetrics and neonatology departments as NHS providers and can also be compiled through cooperation with hearing screening centers (HSCs). Additional data were collected through questionnaires and interviews and routine data were used to evaluate the screening process.

Results: In 13 federal states, a total of 15 HSCs are involved in the screening process. Across Germany, an NHS screening rate of 86.1% was documented in 2018 (82.4% in 2012), but this differed significantly between the federal states. The specified quality targets could not yet be implemented everywhere. For example, only less than half of the obstetric departments achieved the specified screening rate of over 95%. A comparison of data from the follow-up evaluation and the first evaluation showed that the structural quality of NHS had improved, while the process quality remained the same or had deteriorated. The refer rate (children who were discharged without passing the screening) increased from 5.3% to 6.0%.

Discussion: To improve the quality of NHS, HSCs should be established nationwide and a second screening should be carried out more consistently before discharge in the case of a refer result in the initial screening.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das Neugeborenen-Hörscreening (NHS) wurde 2009 durch den Gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA) mit Aufnahme in die Kinder-Richtlinie bundesweit eingeführt. Dabei wurden in der Kinder-Richtlinie auch Qualitätsziele festgelegt. Um die Qualität des NHS in Deutschland zu überprüfen, hat der G‑BA eine Bietergemeinschaft mit einer ersten Evaluation für die Jahre 2011/2012 und einer Folge-Evaluation für 2017/2018 beauftragt.

Methoden: Grundlage der Evaluationen waren Sammelstatistiken, die von allen geburtshilflichen und neonatologischen Abteilungen, als Leistungserbringer des NHS, geführt werden müssen und ggf. in Kooperation mit Hörscreening-Zentralen (HSZ) erstellt werden. Zusätzliche Daten wurden durch Fragebögen und Interviews erhoben und durch Routinedaten ergänzt, um den vollständigen Screeningprozess zu evaluieren.

Ergebnisse: In 13 Bundesländern sind insgesamt 15 HSZ in den Screeningprozess eingebunden. Deutschlandweit wurde 2018 eine Screeningrate von 86,1 % (2012: 82,4 %) dokumentiert, die sich deutlich zwischen den Bundesländern unterschied. Die vorgegebenen Qualitätsziele konnten noch nicht überall umgesetzt werden. So erreichten nur knapp die Hälfte der Geburtsabteilungen die angestrebte Screeningrate von über 95 %. Beim Vergleich der Folge-Evaluation mit den Daten der ersten Evaluation konnte gezeigt werden, dass sich die Strukturqualität des NHS verbessert hatte, während die Prozessqualität eher gleich blieb oder schlechter geworden war, verdeutlicht insbesondere durch einen Anstieg der Refer-Rate (Kinder, die mit einem auffälligen Befund entlassen wurden) von 5,3 % auf 6,0 %.

Diskussion: Zur Verbesserung der Qualität des NHS sollten flächendeckend HSZ etabliert und – wie in der Richtlinie vorgesehen – bei auffälligem Erstscreening ein zweites Screening noch vor Entlassung konsequenter durchgeführt werden.

Keywords: Evaluation; Hearing disorder; Hearing screening; Lost to follow-up; Newborn; Quality assurance; Quality criteria; Screening.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Child
  • Germany
  • Hearing*
  • Humans
  • Infant, Newborn
  • Neonatal Screening* / methods