[Perioperative pain therapy in minimally invasive thoracic surgery]

Anaesthesiologie. 2023 Oct;72(10):726-736. doi: 10.1007/s00101-023-01329-6. Epub 2023 Sep 19.
[Article in German]

Abstract

Thoracic surgery is often associated with severe postoperative pain levels. Even though these are less pronounced in thoracoscopic approaches, mechanical irritation, compression or injury of intercostal nerves and placement of chest tubes can cause pain levels, which must be treated. An adequate pain therapy in thoracic surgery is essential as insufficient inspiration due to inadequate analgesia may result in postoperative complications. Epidural anesthesia was considered the gold standard in thoracotomy for a long time. For video-assisted thoracoscopy, however, it is sometimes no longer recommended due to its benefit-risk ratio. Alternative thoracic blocks are the paravertebral block, the erector spinae plane block and the serratus anterior block, for which research has found heterogeneous results.This article summarizes the current recommendations for perioperative management of thoracoscopic surgery and gives an overview of the PROSPECT recommendations as well as the current Association of the Scientific Medical Societies in Germany (AWMF) guidelines for perioperative and postoperative pain therapy. In particular, individual regional anesthesia techniques and their current evidence are reviewed.

Thorakale Eingriffe sind häufig mit starken postoperativen Schmerzen verbunden. Obwohl diese bei thorakoskopischem Vorgehen in der Regel weniger ausgeprägt sind, sorgen die intraoperative mechanische Irritation, Kompression oder Verletzung von Interkostalnerven wie auch die häufig eingelegten Thoraxdrainagen für therapiebedürftige Schmerzen. Eine adäquate Schmerztherapie ist in der Thoraxchirurgie essenziell, da eine insuffiziente Inspiration infolge unzureichender Schmerzkontrolle das Auftreten postoperativer Komplikationen fördert. Bei der Thorakotomie galt die Epiduralanästhesie lange als Goldstandard. Für die videoassistierte Thorakoskopie wird sie aufgrund von Nutzen-Risiko-Überlegungen teils nicht mehr empfohlen. Es existieren alternative Thoraxwandblockaden wie der Paravertebralblock, der Erector-spinae-plane-Block und der Serratus-anterior-plane-Block, für deren Einsatz die Studienlage teilweise heterogen ausfällt.Dieser Artikel stellt die aktuellen Empfehlungen bezüglich des perioperativen Schmerzmanagements bei thorakoskopischen Eingriffen dar und gibt einen Überblick zu aktuellen PROSPECT-Empfehlungen sowie der aktuellen AWMF-Leitlinie zu peri- und postoperativer Schmerztherapie. Insbesondere werden einzelne regionalanästhesiologische Techniken und deren aktuelle Evidenz beleuchtet.

Keywords: Analgesia; PROSPECT; Regional anesthesia; Thoracic wall; Thoracoscopy (VATS).

Publication types

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