[Monitoring of emergency cardiovascular patients in the emergency department : Consensus paper of the DGK, DGINA and DGIIN]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2023 Dec;118(Suppl 1):47-58. doi: 10.1007/s00063-023-01069-w. Epub 2023 Sep 15.
[Article in German]

Abstract

Patients with potential or proven cardiovascular diseases represent a relevant proportion of the total spectrum in the emergency department. Their monitoring for cardiovascular surveillance until the diagnostics and acute treatment are initiated, often poses an interdisciplinary and interprofessional challenge, because resources are limited, nevertheless a high level of patient safety has to be ensured and the correct procedure has a major prognostic significance. This consensus paper provides an overview of the practical implementation, the modalities of monitoring and the application in a selection of cardiovascular diagnoses. The article provides specific comments on the clinical presentations of acute coronary syndrome, acute heart failure, cardiogenic shock, hypertensive emergency events, syncope, acute pulmonary embolism and cardiac arrhythmia. The level of evidence is generally low as no randomized trials are available on this topic. The recommendations are intended to supplement or establish local standards and to assist all physicians, nursing personnel and the patients to be treated in making decisions about monitoring in the emergency department.

Patienten mit potenziellen oder nachgewiesenen kardiovaskulären Erkrankungen stellen einen relevanten Anteil des Gesamtspektrums in der Notaufnahme dar. Deren Monitoring zur Herz-Kreislauf-Überwachung bis die Diagnostik und die Akuttherapie eingeleitet ist, bedeutet oftmals eine interdisziplinäre und interprofessionelle Herausforderung, weil Überwachungsressourcen begrenzt sind, trotzdem eine hohe Patientensicherheit gewährleistet werden soll und weil das richtige Vorgehen eine große prognostische Bedeutung hat. Dieses Konsensuspapier gibt einen Überblick über die praktische Umsetzung und die Modalitäten des Monitorings sowie die Anwendung bei einer Auswahl kardiovaskulärer Diagnosen. Zu den Krankheitsbildern des akuten Koronarsyndroms, der akuten Herzinsuffizienz, dem kardiogenen Schock, dem hypertensiven Notfallgeschehen, der Synkope, der akuten Lungenarterienembolie und zu Herzrhythmusstörungen wird dezidiert Stellung genommen. Der Grad an Evidenz ist allgemein gering, da zu diesem Themenbereich keine randomisierten Studien vorliegen. Die Empfehlungen sollen dazu dienen, lokale Standards zu ergänzen oder zu etablieren und allen Ärzten und Ärztinnen, allen Pflegefachpersonen und den zu versorgenden Patienten bei der Entscheidungsfindung zum Monitoring in der Notaufnahme zu helfen.

Keywords: Emergency department; Interdisciplinarity; Interprofessionality; Monitoring; Quality assurance.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Acute Coronary Syndrome* / diagnosis
  • Acute Coronary Syndrome* / therapy
  • Consensus
  • Emergency Service, Hospital
  • Heart Failure*
  • Humans
  • Shock, Cardiogenic / diagnosis
  • Shock, Cardiogenic / therapy