Hypogonadism is frequent in very old men with multimorbidity and is associated with anemia and sarcopenia

Z Gerontol Geriatr. 2024 Feb;57(1):43-49. doi: 10.1007/s00391-023-02235-7. Epub 2023 Sep 6.

Abstract

Background: Clinical data regarding hypogonadism in very old men with multimorbidity are rare. Hypogonadism can contribute to osteoporosis, anemia and sarcopenia and is therefore a relevant problem for geriatric patients.

Methods: A total of 167 men aged 65-96 years (mean 81 ± 7 years) admitted to an acute geriatric ward were included in a cross-sectional study. Body composition derived from dual-energy X‑ray absorptiometry, bone mineral density, handgrip strength, multimorbidity, polypharmacy and laboratory values were obtained from the routine electronic clinical patient file.

Results: Hypogonadism was present in 62% (n = 104) of the study participants, of whom 83% showed clinical manifestation of hypogonadism (hypogonadism in combination with anemia, sarcopenia and/or low T‑score). The subgroups showed a distribution of 52% primary and 48% secondary hypogonadism. Compared to the eugonadal patients, hypogonadal patients had reduced handgrip strength (p = 0.031) and lower hemoglobin levels (p = 0.043), even after adjustment for age, body mass index and glomerular filtration rate.

Conclusion: Hypogonadism is common in geriatric patients. If chronic anemia, sarcopenia, or osteoporosis are diagnosed, testosterone levels should be determined in geriatric settings.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Zum Hypogonadismus bei sehr alten multimorbiden Männern gibt es kaum klinische Daten. Hypogonadismus kann zu Osteoporose, Anämie und Sarkopenie beitragen und ist daher ein relevantes Problem für geriatrische Patienten.

Methoden: In diese Querschnittsstudie wurden 167 Männer im Alter von 65–96 Jahren (Mittelwert 81 ± 7 Jahre) aus einer Akutgeriatrie aufgenommen. Die anhand der Dual-Röntgen-Absorptiometrie (DXA) ermittelte Körperzusammensetzung sowie Knochendichtewerte, Handkraft, Multimorbidität, Polypharmazie und Laborwerte wurden den elektronischen Patientenakten entnommen.

Ergebnisse: Bei 62 % (n = 104) der Studienteilnehmer wurde ein Hypogonadismus festgestellt. Von diesen wiesen 83 % eine klinische Manifestation des Hypogonadismus auf (Hypogonadismus in Kombination mit Anämie, Sarkopenie und/oder niedrigem T‑Score). Die Untergruppen zeigten eine Verteilung von 52 % primärem und 48 % sekundärem Hypogonadismus. Im Vergleich zu den eugonadalen Patienten wiesen die hypogonadalen Patienten eine geringere Handkraft (p = 0,031) und niedrigere Hämoglobinwerte (p = 0,043) auf, selbst nach Adjustierung für Alter, Body-Mass-Index und glomeruläre Filtrationsrate.

Schlussfolgerung: Hypogonadismus tritt bei geriatrischen Patienten häufig auf. Wenn in geriatrischen Settings chronische Anämie, Sarkopenie oder Osteoporose diagnostiziert werden, sollten die Testosteronwerte bestimmt werden.

Keywords: Dual-energy X-ray absorptiometry; Geriatrics; Osteoporosis; Primary and secondary hypogonadism; Testosterone.

MeSH terms

  • Aged
  • Anemia* / complications
  • Anemia* / diagnosis
  • Anemia* / epidemiology
  • Cross-Sectional Studies
  • Hand Strength
  • Humans
  • Hypogonadism* / complications
  • Hypogonadism* / diagnosis
  • Hypogonadism* / epidemiology
  • Male
  • Multimorbidity
  • Osteoporosis* / complications
  • Osteoporosis* / diagnosis
  • Osteoporosis* / epidemiology
  • Sarcopenia* / complications
  • Sarcopenia* / diagnosis
  • Sarcopenia* / epidemiology
  • Testosterone

Substances

  • Testosterone