Background: Clinical data regarding hypogonadism in very old men with multimorbidity are rare. Hypogonadism can contribute to osteoporosis, anemia and sarcopenia and is therefore a relevant problem for geriatric patients.
Methods: A total of 167 men aged 65-96 years (mean 81 ± 7 years) admitted to an acute geriatric ward were included in a cross-sectional study. Body composition derived from dual-energy X‑ray absorptiometry, bone mineral density, handgrip strength, multimorbidity, polypharmacy and laboratory values were obtained from the routine electronic clinical patient file.
Results: Hypogonadism was present in 62% (n = 104) of the study participants, of whom 83% showed clinical manifestation of hypogonadism (hypogonadism in combination with anemia, sarcopenia and/or low T‑score). The subgroups showed a distribution of 52% primary and 48% secondary hypogonadism. Compared to the eugonadal patients, hypogonadal patients had reduced handgrip strength (p = 0.031) and lower hemoglobin levels (p = 0.043), even after adjustment for age, body mass index and glomerular filtration rate.
Conclusion: Hypogonadism is common in geriatric patients. If chronic anemia, sarcopenia, or osteoporosis are diagnosed, testosterone levels should be determined in geriatric settings.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Zum Hypogonadismus bei sehr alten multimorbiden Männern gibt es kaum klinische Daten. Hypogonadismus kann zu Osteoporose, Anämie und Sarkopenie beitragen und ist daher ein relevantes Problem für geriatrische Patienten.
Methoden: In diese Querschnittsstudie wurden 167 Männer im Alter von 65–96 Jahren (Mittelwert 81 ± 7 Jahre) aus einer Akutgeriatrie aufgenommen. Die anhand der Dual-Röntgen-Absorptiometrie (DXA) ermittelte Körperzusammensetzung sowie Knochendichtewerte, Handkraft, Multimorbidität, Polypharmazie und Laborwerte wurden den elektronischen Patientenakten entnommen.
Ergebnisse: Bei 62 % (n = 104) der Studienteilnehmer wurde ein Hypogonadismus festgestellt. Von diesen wiesen 83 % eine klinische Manifestation des Hypogonadismus auf (Hypogonadismus in Kombination mit Anämie, Sarkopenie und/oder niedrigem T‑Score). Die Untergruppen zeigten eine Verteilung von 52 % primärem und 48 % sekundärem Hypogonadismus. Im Vergleich zu den eugonadalen Patienten wiesen die hypogonadalen Patienten eine geringere Handkraft (p = 0,031) und niedrigere Hämoglobinwerte (p = 0,043) auf, selbst nach Adjustierung für Alter, Body-Mass-Index und glomeruläre Filtrationsrate.
Schlussfolgerung: Hypogonadismus tritt bei geriatrischen Patienten häufig auf. Wenn in geriatrischen Settings chronische Anämie, Sarkopenie oder Osteoporose diagnostiziert werden, sollten die Testosteronwerte bestimmt werden.
Keywords: Dual-energy X-ray absorptiometry; Geriatrics; Osteoporosis; Primary and secondary hypogonadism; Testosterone.
© 2023. The Author(s).