[Exposure therapy for panic disorder and agoraphobia in the context of existing antidepressive medication]

Nervenarzt. 2023 Sep;94(9):842-848. doi: 10.1007/s00115-023-01535-y. Epub 2023 Aug 29.
[Article in German]

Abstract

Background: Cognitive behavioral therapy (CBT) and pharmacotherapy with antidepressants are both a highly effective treatment for agoraphobia and/or panic disorder; however, a combination of CBT and antidepressants is under debate due to potentially unfavorable interference effects. The associations of existing antidepressant medication with panic and agoraphobia symptom burden and their change in the context of a structured 5‑week day hospital and exposure-focused treatment in a naturalistic setting were investigated.

Methods: Out of a total of n = 488 patients medication use during treatment was retrospectively determined for n = 380: n = 100 (26.3%) were taking antidepressants of different drug classes. Calculations were performed using multiple linear regression analysis, t‑tests, response analyses, and χ2-tests.

Results: Patients with existing antidepressant medication more often met the criteria for comorbid depressive disorder (p < 0.001). The measure of symptom change and treatment response rates did not differ between patients with and without antidepressants with respect to anxiety symptoms.

Discussion: In the context studied, patients with and without existing antidepressant medication benefited equally from CBT with respect to anxiety symptoms.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Kognitive Verhaltenstherapie (KVT) und Pharmakotherapie mit Antidepressiva stellen bei Agoraphobie und/oder Panikstörung jeweils hochwirksame Behandlungsmethoden dar. Eine Kombination von KVT und Antidepressiva wird jedoch aufgrund potenziell ungünstiger Interferenzeffekte diskutiert. Untersucht wurden die Assoziationen einer bestehenden antidepressiven Medikation mit Panik- und agoraphobischer Symptombelastung und deren Veränderung im Kontext einer strukturierten fünfwöchigen tagesklinischen und auf Expositionen fokussierten Behandlung in einem naturalistischen Setting.

Methodik: Von insgesamt n = 488 Patient*innen konnte für n = 380 retrospektiv die Medikamenteneinnahme während der Behandlung ermittelt werden: n = 100 (26,3 %) nahmen Antidepressiva verschiedener Wirkstoffklassen ein. Die Berechnungen erfolgten mittels multipler linearer Regressionsanalyse, t‑Tests, Responseanalysen und χ2-Tests.

Ergebnisse: Patient*innen mit bestehender antidepressiver Medikation erfüllten häufiger die Kriterien einer komorbiden depressiven Störung (p < 0,001). Das Maß der Symptomveränderung und die Therapieresponseraten unterschieden sich nicht zwischen Patient*innen mit und ohne Antidepressiva in Bezug auf die Angstsymptomatik.

Diskussion: Im untersuchten Kontext profitierten Patient*innen mit und ohne bestehende antidepressive Medikation in gleichem Maße von KVT in Bezug auf die Angstsymptomatik.

Keywords: Adjunction; Antidepressants; Anxiety disorders; Cognitive behavioral therapy; Day hospital.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Agoraphobia / diagnosis
  • Agoraphobia / therapy
  • Antidepressive Agents / therapeutic use
  • Humans
  • Implosive Therapy*
  • Panic Disorder* / diagnosis
  • Panic Disorder* / drug therapy
  • Retrospective Studies

Substances

  • Antidepressive Agents