[Models for collaboration]

Urologie. 2023 Sep;62(9):903-912. doi: 10.1007/s00120-023-02153-x. Epub 2023 Aug 22.
[Article in German]

Abstract

In the future, a need-base health care system should be ensured by cooperation between the service providers. To promote this, the current legal framework is being adjusted to include the introduction of "day treatment at hospitals", distribution of "service groups" to individual clinics, and the establishment of integrated control centers and emergency centers. Healthcare providers are to be motivated to collaborate via financial support, and also the utilization of synergistic effects and the need of training of future professionals. However, the pursuit of collaboration is limited by professional law, regulations regarding anti-corruption, and the patients' interest in freedom of choice, up to competition law to antitrust law. Collaborations between hospitals and contracted physicians/practices are based on the specifications of the Hospital Remuneration Act (collaboration on a fee basis or in an employment relationship) and the German Social Code (contractual forms of collaboration for emergency services, medical care centers, before/after in-patient treatment, outpatient surgery, specialized medical care on outpatient basis, cooperating with attending physicians, and special healthcare services), as well as being employed at the hospital. Due to their precarious situation, hospitals increasingly cooperate with each other through strategic alliances, up to mergers. To make these collaborations successful, certain principles need to be considered. These concepts entail risks and require trust and a well-balanced relationship between costs and benefits for all partners. The bold path of fair collaborations, focusing on high-quality and efficient patient care, can represent a disruptive innovation for addressing our challenges in urology and healthcare in general.

Eine bedarfsgerechte Gesundheitsversorgung soll zukünftig insbesondere durch Kooperationen der Leistungserbringer sichergestellt werden. Um dies zu fördern, werden gegenwärtig die gesetzlichen Rahmenbedingungen abgestimmt durch Einführung der „Tagesbehandlung am Krankenhaus“, Verteilung von „Leistungsgruppen“ auf die einzelnen Kliniken und die Einführung integrierter Leitstellen und Notfallzentren. Die Leistungserbringer sollen durch finanzielle Unterstützung aber zusätzlich durch die Nutzung von Synergieeffekten sowie zur Ausbildung des Nachwuchses zur Zusammenarbeit motiviert werden. Begrenzt wird das Streben nach Zusammenarbeit durch die Pflichten bei der vertragsärztlichen Tätigkeit, Regelungen der Antikorruption und dem Interesse der Patienten nach Wahlfreiheit bis hin zu Wettbewerbs- und Kartellrecht. Die Kooperationen von Krankenhäusern mit Vertragsärzten/Praxen basieren auf den Vorgaben des Krankenhausentgeltgesetzes (Kooperation auf Honorarbasis bzw. im Angestelltenverhältnis) und des Sozialgesetzbuches (vertragsärztliche Kooperationsformen über Notfalldienst, Medizinische Versorgungszentren, vor-/nachstationäre Behandlung, ambulantes Operieren, ambulante spezialfachärztliche Versorgung, belegärztliche Kooperation und besondere Versorgungen) sowie der Niederlassung am Krankenhaus. Krankenhäuser werden aufgrund ihrer ruinösen Situation immer häufiger untereinander kooperieren in Form von strategischen Allianzen bis hin zu Fusionen. Um diese zum Erfolg zu führen, sind einige Grundsätze zu beachten. Diese Konzepte bergen Risiken und benötigen Vertrauen und ein gut austariertes Verhältnis von Kosten und Nutzen für alle Partner. Der mutige Weg von fairen Kooperationen mit dem Fokus auf hochwertige und effiziente Patientenversorgung kann die disruptive Innovation zur Bewältigung unserer Herausforderungen in der Urologie und im Gesundheitswesen allgemein darstellen.

Keywords: Attending physicians; DRG system; Health policy; Hospital reform; Hospitals; Practice.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Ambulatory Surgical Procedures
  • Antitrust Laws
  • Emergency Medical Services*
  • Health Facilities
  • Hospitals*
  • Humans