[Revision surgery after stapedectomy]

HNO. 2023 Aug;71(8):535-546. doi: 10.1007/s00106-023-01326-6. Epub 2023 Jul 20.
[Article in German]

Abstract

Revision stapes surgery is considered to be significantly more demanding than primary stapes surgery, both in terms of the indication and the surgical approach. This article reviews common indications for revision after stapedectomy as well as the surgical approaches and intraoperative findings. A distinction is made between revision surgeries, which are usually carried out because of conductive hearing loss a long time after stapes surgery, and acute or subacute revisions that become necessary in the immediate postoperative course. With the shortening of postoperative observation times under inpatient conditions as a result of increasing economization and the associated shift of the immediate postoperative phase to the outpatient setting, the recognition of postoperative irregularities is also becoming increasingly important for otorhinolaryngologists in private practice, even if they do not perform these highly specialized interventions themselves.

Sowohl die Indikationsstellung als auch die chirurgische Herangehensweise gelten bei Revisionseingriffen nach Stapesplastik als nochmals deutlich anspruchsvoller als Primäreingriffe. Gängige Indikationen für die Revision nach Stapesplastik sowie das chirurgische Vorgehen und intraoperative Befunde werden im vorliegenden Beitrag erörtert. Unterschieden werden Revisionseingriffe, die i. d. R. wegen Schallleitungsschwerhörigkeit nach länger vorausgegangener Stapesplastik erfolgen, sowie akut oder subakut postoperativ notwendig werdende Revisionsoperationen. Mit der Verkürzung der postoperativen Beobachtungszeiten unter stationären Bedingungen als Folge zunehmender Ökonomisierung und der damit einhergehenden Verlagerung der unmittelbaren postoperativen Phase in den ambulanten Bereich gewinnt die Erkennung von postoperativen Unregelmäßigkeiten zunehmend auch für niedergelassene KollegInnen an Bedeutung, selbst wenn diese hochspezialisierten Eingriffe nicht von ihnen selbst durchgeführt werden.

Keywords: Cochlear implant; Ossicular prosthesis; Otologic surgical procedures; Otosclerosis; Stapedectomy.

Publication types

  • Review
  • English Abstract

MeSH terms

  • Hearing Loss, Conductive / etiology
  • Humans
  • Reoperation*
  • Retrospective Studies
  • Stapes Surgery* / adverse effects