[Traumatic injuries of the kidney and the urinary tract in blunt abdominal trauma]

Chirurgie (Heidelb). 2023 Aug;94(8):688-695. doi: 10.1007/s00104-023-01906-w. Epub 2023 Jul 10.
[Article in German]

Abstract

Background: In the context of blunt abdominal trauma, injuries to the urinary tracts often occur, especially in polytrauma patients. Urotrauma is rarely immediately life-threatening but can lead to serious complications and chronic functional limitations during treatment. Therefore early urological involvement is crucial for adequate interdisciplinary treatment.

Methods: The most important facts for the clinical routine on the consultant urological management of urogenital injuries in blunt abdominal trauma are discussed according to the European "EAU guidelines on Urological Trauma" and the German "S3 guidelines on Polytrauma/Treatment of Severely Injured Patients" as well as the relevant literature.

Results: Urinary tract injuries can occur even with an initially inconspicuous status and always require explicit exclusion diagnostics by means of contrast medium tomography of the entire urinary tract and, if necessary, by means of urographic and endoscopic examinations. The most common urological intervention is catheterization of the urinary tract which is often required. Less common is urological surgery, which should be coordinated interdisciplinarily with visceral and trauma surgery. More than 90% of vitally threatening kidney injuries (usually up to the American Association for the Surgery of Trauma (AAST) grades 4-5) are now treated by interventional radiology.

Conclusion: Due to possible complex injury patterns in blunt abdominal trauma, these patients should ideally be directed to (certified) trauma centers with subspecialized or maximum care from the departments of visceral and vascular surgery, trauma surgery, interventional radiology and urology.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Im Rahmen stumpfer Bauchtraumata kommt es häufig zu Verletzungen der Harnorgane, insbesondere beim Polytrauma. Urotraumata sind selten akut lebensbedrohlich, können jedoch im Behandlungsverlauf zu schweren Komplikationen und chronisch-funktionellen Einschränkungen führen, weshalb ein frühes Involvieren der Urologie für eine adäquate interdisziplinäre Behandlung prognostisch entscheidend ist.

Methodik: Es werden die für die klinische Routine wichtigsten Sachverhalte zum konsiliarisch-urologischen Management urogenitaler Verletzungen beim stumpfen Bauchtrauma – entnommen aus den national gültigen Leitlinien der europäischen „EAU-Guideline on Urological Trauma” und der deutschen S3-Leitlinie „Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung“ sowie relevanter Fachliteratur – beschrieben.

Ergebnisse: Harntraktverletzungen können selbst bei einem zunächst unauffälligen Status bestehen und erfordern stets eine explizite Ausschlussdiagnostik mittels Kontrastmitteltomographie des gesamten Harntrakts und ggf. mittels urographischen und uroendoskopischen Untersuchungen. Häufig bedarf es urologischerseits nur einer interventionellen Therapie per Katheterisierungen der harnableitenden Wege. Seltener ist eine operativ-urochirurgische Behandlung, dann jedoch in interdisziplinärer Abstimmung mit der Viszeral- und Unfallchirurgie nötig. Über 90 % der vital bedrohlichen Nierenverletzungen (in der Regel bis AAST[American Association for the Surgery of Trauma]-Grad 4–5) werden inzwischen interventionell-radiologisch versorgt.

Schlussfolgerung: Aufgrund möglicher komplexer Verletzungsmuster beim stumpfen Bauchtrauma sollten diese Patienten optimalerweise (zertifizierten) Traumazentren mit subspezialisierter bzw. Maximalversorgung durch viszeral- und gefäßchirurgische, unfallchirurgische, interventionell-radiologische und urologische Abteilungen zugeführt werden.

Keywords: Bladder injury; Polytrauma; Renal injury; Ureteral injury; Urethral injury.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Abdominal Injuries* / diagnostic imaging
  • Abdominal Injuries* / therapy
  • Humans
  • Kidney / diagnostic imaging
  • Kidney / injuries
  • Kidney / surgery
  • Multiple Trauma* / diagnostic imaging
  • Multiple Trauma* / therapy
  • United States
  • Urinary Tract* / diagnostic imaging
  • Urinary Tract* / injuries
  • Urinary Tract* / surgery
  • Urology*
  • Wounds, Nonpenetrating* / diagnostic imaging
  • Wounds, Nonpenetrating* / therapy