[New tracers and combinations in radioligand therapy for prostate cancer]

Urologie. 2023 Jul;62(7):691-695. doi: 10.1007/s00120-023-02125-1. Epub 2023 Jun 15.
[Article in German]

Abstract

Background: 177Lutetium radioligand therapy directed against the prostate-specific membrane antigen (PSMA) is a new approved option for the treatment of metastatic, castration-resistant prostate cancer associated with a favorable toxicity profile.

Objectives: What are new or emerging developments in radioligand therapy for prostate cancer?

Materials and methods: A review of the current literature was performed.

Results: The further development of radioligand therapy for prostate cancer is currently taking place primarily in the following areas: application in earlier stages of the disease, use of alternative isotopes, development and use of new ligands, search for new target structures and combination with other forms of therapy.

Conclusions: Radioligand therapy has become an integral part of the therapy algorithm in the treatment of metastatic, castration-resistant prostate cancer. Application in earlier stages of the disease is foreseeable. In the future, new ligands, alternative isotopes, new targets or combination therapies may increase efficacy and reduce toxicity.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die gegen das prostataspezifische Membranantigen (PSMA) gerichtete 177Lutetium-Radioligandentherapie (RLT) ist eine neue zugelassene Therapieoption zur Behandlung des metastasierten, kastrationsresistenten Prostatakarzinoms (mCRPC), die mit einem günstigem Toxizitätsprofil assoziiert ist.

Fragestellung: Welche neuen Entwicklungen der RLT des Prostatakarzinoms gibt es bzw. zeichnen sich ab?

Material und methoden: Es handelt sich um einen Übersichtsartikel mit aktueller Literaturrecherche.

Ergebnisse: Die Weiterentwicklung der RLT des Prostatakarzinoms findet gegenwärtig in erster Linie in folgenden Bereichen statt: Anwendung in früheren Krankheitsstadien, Verwendung alternativer Isotope, Entwicklung und Verwendung neuer Liganden, Suche nach neuen Zielstrukturen und Kombination mit anderen Therapieformen.

Schlussfolgerungen: Die RLT ist heute bei der Behandlung des mCRPC aus dem Therapiealgorithmus nicht mehr wegzudenken. Eine Anwendung in früheren Krankheitsstadien ist absehbar. Möglicherweise kann in Zukunft mit Hilfe neuer Liganden, alternativer Isotope, neuer Zielstrukturen oder im Rahmen von Kombinationstherapien die Wirksamkeit gesteigert und die Toxizität verringert werden.

Keywords: 177Lutetium; Prostate-specific membrane antigen; Radionuclide therapy; Targeted therapy; mCRPC.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Ligands
  • Male
  • Prostate-Specific Antigen
  • Prostatic Neoplasms, Castration-Resistant* / radiotherapy
  • Radiopharmaceuticals / adverse effects
  • Treatment Outcome

Substances

  • Prostate-Specific Antigen
  • Ligands
  • Radiopharmaceuticals