[Surgical treatment of intra-articular calcaneus fractures with plate osteosynthesis via the sinus tarsi approach]

Oper Orthop Traumatol. 2023 Dec;35(6):370-376. doi: 10.1007/s00064-023-00816-8. Epub 2023 Jun 13.
[Article in German]

Abstract

Objective: Surgical treatment of intra-articular calcaneus fractures via a minimally invasive approach.

Indications: Intra-articular dislocated calcaneus fractures.

Contraindications: Fracture older than 14 days; poor soft tissue quality in the surgical area.

Surgical technique: Patient in lateral position. Identifying the anatomic landmarks. Incision (3-5 cm) from the tip of the fibula to metatarsal IV. Preparation through the subcutis. Retraction of the peroneal tendons. Preparation of the lateral calcaneal wall and later plate position via raspatory. Placement of a Schanz screw in the calcaneal tuberosity from lateral or posterior as a reduction aid for restoring of the calcaneal length and reduction of the hindfoot varus. Reduction of the sustentaculum fragment with the help of fluoroscopy from lateral. Elevation of the subtalar articular surface. Positioning of the calcaneal plate and fixation of the sustentaculum fragment by placing a cannulated screw through the long hole. Afterwards, definite internal fixation of the reduction with locking screws. Completion of the operation with final X‑rays and, if available, an intraoperative computed tomography. Wound closure with closing of the peroneal sheath.

Postoperative management: Lower leg-foot orthoses. Mobilization with partial weight-bearing of the injured foot with 15 kg for 6-8 weeks; subsequently increased load bearing.

Results: Due to the smaller incision and the associated lower soft tissue trauma, the risk of wound healing complications can be reduced. Radiographic and functional outcomes are comparable to the outcomes of calcaneal fractures treated via the extended lateral approach.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Die operative Versorgung von intraartikulären Kalkaneusfrakturen über einen minimal-invasiven Zugang.

Indikationen: Intraartikuläre, dislozierte Kalkaneusfrakturen.

Kontraindikationen: Dazu zählen > 14 Tage alte Fraktur, schlechte Weichteilsituation im Operationsbereich.

Operationstechnik: Lagerung in Seitenlage. Anzeichnen der anatomischen Landmarken. Hautinzision (3–5 cm) von der Fibulaspitze in Richtung Metatarsale IV. Präparation durch die Subkutis. Anheben der Peronealsehnen. Präparation des späteren Plattenlagers auf der lateralen Kalkaneuswand via Raspatorium. Setzen einer Schanz-Schraube in das Tuber calcanei von lateral oder posterior als Repositionshilfe zur Wiederherstellung der Kalkaneuslänge und Aufhebung des Rückfußvarus. Reposition des Sustentaculum-Fragments von lateral unter BV-Kontrolle. Anheben der subtalaren Gelenkfläche. Einführen der winkelstabilen Kalkaneusplatte und Setzen einer kanülierten Schraube in das Längsloch zur Fixierung des Sustentaculum-Fragments. Danach Einbringen der winkelstabilen Schrauben über die Platte. Beenden der Operation mit einer BV-Abschlusskontrolle und ggf. mit einem intraoperativen 3‑D-Scan. Schichtweiser Wundverschluss mit Verschluss der Peronealsehnenscheide.

Weiterbehandlung: Unterschenkelfußorthese. Mobilisation unter Teilbelastung des betroffenen Fußes mit 15 kg für 6 bis 8 Wochen; anschließend Belastungsaufbau.

Ergebnisse: Durch die verkleinerte Inzision und das damit einhergehende geringere Weichteiltrauma kann das Risiko von Wundheilungsstörungen signifikant gesenkt werden. Das radiologisch-funktionelle Outcome ist vergleichbar mit der operativen Versorgung über den ausgedehnten lateralen Zugang.

Keywords: Calcaneus; Intra-articular fracture; Minimally invasive surgical procedures; Sinus tarsi approach; Wound healing complications.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Ankle Injuries*
  • Calcaneus* / diagnostic imaging
  • Calcaneus* / injuries
  • Calcaneus* / surgery
  • Fracture Fixation, Internal / methods
  • Fractures, Bone* / diagnostic imaging
  • Fractures, Bone* / surgery
  • Heel / surgery
  • Humans
  • Intra-Articular Fractures* / diagnostic imaging
  • Intra-Articular Fractures* / surgery
  • Treatment Outcome