[Update tele-emergency medicine : Status quo and perspectives]

Anaesthesiologie. 2023 Jul;72(7):506-517. doi: 10.1007/s00101-023-01301-4. Epub 2023 Jun 12.
[Article in German]

Abstract

Current status of emergency medicine in germany: Increasing numbers of rescue missions in recent years have led to a growing staff shortage of paramedics as well as physicians in the emergency medical system (EMS) with an urgent need for optimized usage of resources. One option is the implementation of a tele-EMS physician system, which has been established in the EMS of the City of Aachen since 2014.

Implementation of tele-emergency medicine: In addition to pilot projects, political decisions lead to the introduction of tele-emergency medicine. The expansion is currently progressing in various federal states, and a comprehensive introduction has been decided for North Rhine-Westphalia and Bavaria. The adaptation of the EMS physician catalog of indications is essential for the integration of a tele-EMS physician.

Status quo of tele-emergency medicine: The tele-EMS physician offers the possibility of a long-term and comprehensive EMS physician expertise in the EMS regardless of location and, therefore, to partially compensate for a lack of EMS physicians. Tele-EMS physicians can also support the dispatch center in an advisory capacity and, for example, clarify secondary transport. A uniform qualification curriculum for tele-EMS physicians was introduced by the North Rhine and Westphalia-Lippe Medical Associations.

Outlook: In addition to consultations from emergency missions, tele-emergency medicine can also be used for innovative educational applications, for example, in the supervision of young physicians or recertification of EMS staff. A lack of ambulances could be compensated for by a community emergency paramedic, who could also be connected to the tele-EMS physician.

Zusammenfassung: AKTUELLER STAND DER NOTFALLMEDIZIN IN DEUTSCHLAND: In den letzten Jahren kommt es bei steigendem Einsatzaufkommen zu zunehmendem Mangel von nichtärztlichem, aber auch ärztlichem Personal im Rettungsdienst, sodass eine optimierte Nutzung der vorhandenen Ressourcen erforderlich ist. Eine Möglichkeit stellt die Einführung des Telenotarztes (TNA) dar, welcher in Aachen bereits seit 2014 in den Regelrettungsdienst eingebunden ist. EINFüHRUNG VON TELENOTFALLMEDIZIN: Neben Pilotprojekten führen Beschlüsse der politischen Entscheidungsträger zur Einführung von Telenotfallmedizin. Der Ausbau schreitet aktuell in unterschiedlichen Bundesländern voran; für Nordrhein-Westfalen und Bayern ist eine flächendeckende Einführung beschlossen. Essenziell für die indikationsgerechte Einbindung von Telenotfallmedizin ist die Anpassung des Notarztindikationskatalogs.

Status quo von telenotfallmedizin: Der Telenotarzt bietet das Potenzial, (not‑)ärztliche Expertise langfristig und flächendeckend standortunabhängig im Rettungsdienst zu verankern und damit ärztlichen Ressourcenmangel teilweise zu kompensieren. Weiterhin kann er die Leitstelle beratend unterstützen sowie beispielsweise Sekundärtransporte abklären. Ein einheitliches Qualifikationscurriculum für Telenotärzte wurde von den Ärztekammern Nordrhein und Westfalen-Lippe eingeführt.

Ausblick: Neben der Konsultation aus Primär- und Sekundäreinsätzen kann Telenotfallmedizin in weiteren Bereichen eingesetzt werden, beispielsweise zur Supervision von ärztlichem Personal oder Teilen der Rezertifizierung von Rettungsdienstpersonal. Eine Kompensation eines Mangels an Rettungswagen könnte durch den Gemeindenotfallsanitäter erfolgen, welcher ebenfalls an den Telenotarzt angeschlossen werden kann.

Keywords: EMS physician indications catalog; Increasing mission numbers; Paramedics; Resource scarcity in EMS; Tele-EMS physician.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Ambulances
  • Emergency Medical Services*
  • Emergency Medicine*
  • Humans
  • Paramedics
  • Referral and Consultation