[Pulmonary embolism]

Z Herz Thorax Gefasschir. 2023;37(3-4):133-142. doi: 10.1007/s00398-023-00582-6. Epub 2023 May 5.
[Article in German]

Abstract

Pulmonary embolism is a frequent cardiovascular disease which in recent years has shown a reduction in the mortality but an increase in the incidence. Due to the optimization of clinical probability scores and the interpretation of the D‑dimer test, unnecessary examinations using computed tomography with respect to the exclusion of an acute pulmonary embolism can be avoided, also in pregnant women. The evaluation of the right ventricle contributes to a risk-adapted treatment. Treatment consists of anticoagulation, alone or in combination with reperfusion treatment, such as systemic thrombolysis and also catheter-assisted or surgical treatment. In addition to acute treatment of pulmonary embolisms, an adequate aftercare is important, particularly for the early detection of long-term sequelae. This review article summarizes the current recommendations of international guidelines for patients with pulmonary embolism, accompanied by clinical case examples and a critical discussion.

Die Lungenembolie ist eine häufige kardiovaskuläre Erkrankung mit Abnahme der Mortalität, aber Zunahme der Inzidenz in den letzten Jahren. Dank der Optimierung klinischer Wahrscheinlichkeitsscores und der Interpretation des D‑Dimer-Tests können unnötige computertomographische Untersuchungen im Hinblick auf den Ausschluss einer akuten Lungenembolie vermieden werden – auch bei Schwangeren. Die Einschätzung des rechten Ventrikels trägt zu einer risikoadaptierten Behandlung bei. Die Behandlung besteht in einer Antikoagulation, allein oder in Kombination mit einer Reperfusionsbehandlung wie der systemischen Thrombolyse, aber auch der kathetergestützten oder operativen Therapie. Neben der Akuttherapie der Lungenembolie ist eine adäquate Nachsorge insbesondere zur Früherkennung von Langzeitfolgen wichtig. In diesem Übersichtsbeitrag werden aktuelle Empfehlungen internationaler Leitlinien für Patienten mit Lungenembolie zusammengefasst, durch klinische Fallbeispiele begleitet und kritisch diskutiert.

Keywords: Aftercare; Anticoagulants; Pulmonary embolism/prognosis; Risk stratification; Thrombolytic therapy.

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