[Clinical results of total elbow arthroplasty after treatment failure for Monteggia-like injuries]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2023 Sep;126(9):700-705. doi: 10.1007/s00113-023-01335-8. Epub 2023 Jun 4.
[Article in German]

Abstract

Background: Monteggia-like fractures (MLF) are complex injuries with high complication rates and frequently unsatisfying clinical results. Total elbow arthroplasty (TEA) represents the only option to salvage the functional requirements in some patients with pronounced posttraumatic arthropathy. This case series provides clinical results of TEA following failed treatment of MLF.

Methods: All patients who underwent TEA from 2017 to 2022 for failed treatment of MLF were retrospectively included in this study. Complications and revisions before and after TEA and functional results, measured by the Broberg/Morrey score, were evaluated.

Results: In this study 9 patients with a mean age of 68 (±7; 54-79) years were included. The mean follow-up was 12 (±9; 2-27) months. The main reasons leading to posttraumatic arthropathy were chronic infections (44.4%), bony instability due to coronoid deficiency (33.3%) or a combined coronoid and radial head deficiency (22.2%) and non-union of the proximal ulna with radial head necrosis (11.1%). The mean number of surgical revisions between primary fixation and TEA was 2.7 (±1.8; 0-6). The revision rate following TEA was 44%. The mean Broberg/Morrey score at the time of the latest follow-up was 83 (±10; 71-97) points.

Conclusion: Chronic infection and coronoid deficiency are the main reasons for posttraumatic arthropathy after MLF leading to TEA. While the overall clinical results are satisfying, the indications should be reserved for selected cases due to high revision rates.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Monteggia-like-Frakturen (MLF) sind komplexe Verletzungen mit hohen Komplikationsraten und häufig unbefriedigenden funktionellen Ergebnissen. Bei posttraumatischer Gelenkdestruktion nach MLF stellt die Implantation einer Ellenbogentotalendoprothese (EB-TEP) oftmals die einzige Option zum Erhalt der Funktionalität des Ellenbogens dar. Diese Fallserie beleuchtet die klinischen Ergebnisse der EB-TEP nach gescheiterter Behandlung einer MLF.

Methoden: Alle Patienten mit EB-TEP-Implantation (2017–2022) nach Therapieversagen bei MLF wurden retrospektiv eingeschlossen. Die Komplikationen sowie Revisionen vor und nach EB-TEP und das funktionelle Ergebnis, bemessen mittels Broberg and Morrey-Score, wurden evaluiert.

Ergebnisse: In diese Studie wurden 9 Patienten mit einem Alter zum Zeitpunkt der EB-TEP-Implantation von 68 (±7; 54 bis 79) Jahren inkludiert. Der Nachbetrachtungszeitraum betrug 12 (±9; 2 bis 27) Monate. Die wesentlichen Ursachen, die zur Gelenkdestruktion führten, waren die chronische Osteomyelitis (44,4 %), die knöcherne Instabilität durch einen Processus-coronoideus-Defekt (33,3 %) bzw. einen kombinierten Processus-coronoideus- und Radiuskopfdefekt (22,2 %) sowie die Pseudarthrose der proximalen Ulna mit Radiuskopfnekrose (11,1 %). Die Anzahl an Revisionsoperationen von der Primärversorgung bis zur EB-TEP lag bei 2,7 (±1,8; 0 bis 6) Eingriffen. Die Revisionsrate nach EB-TEP betrug 44 %. Der Broberg/Morrey Score lag zum Zeitpunkt der letzten Nachuntersuchung bei 83 (±10; 71 bis 97) Punkten.

Zusammenfassung: Die chronische Osteomyelitis und der Defekt des Processus coronoideus sind die führenden Ursachen für eine Gelenkdestruktion nach MLF, die zur EB-TEP führen. Wenngleich die klinischen Ergebnisse insgesamt zufriedenstellend sind, so muss angesichts der hohen Revisionsrate die Indikationsstellung streng selektiert werden.

Keywords: Arthroplasty; Complications; Elbow; Fracture; Monteggia.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Arthritis* / etiology
  • Arthroplasty, Replacement, Elbow* / adverse effects
  • Elbow / surgery
  • Fracture Fixation, Internal / adverse effects
  • Humans
  • Middle Aged
  • Monteggia's Fracture* / diagnostic imaging
  • Retrospective Studies
  • Treatment Failure
  • Treatment Outcome