[Sarcopenia in chronic liver diseases]

Inn Med (Heidelb). 2023 Jun;64(6):525-531. doi: 10.1007/s00108-023-01526-w. Epub 2023 May 23.
[Article in German]

Abstract

Background: Sarcopenia is a progressive and generalized disorder of the skeletal musculature that involves the loss of skeletal muscle mass and function. Patients with chronic liver disease frequently have sarcopenia in advanced stages of the disease; however, there is an increased prevalence of sarcopenia not only in liver cirrhosis but also in earlier stages of disease, e.g., in non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD).

Results: Sarcopenia is an independent prognostic risk factor for morbidity and mortality in patients with liver cirrhosis. The pathogenesis of sarcopenia is multifactorial and in chronic liver diseases a lower oral energy intake, altered ammonia metabolism, hormonal imbalances and a chronic low-grade inflammatory state are important. When the screening test is positive, determination of the muscle strength, e.g., measurement of hand grip strength, is recommended for the diagnostic approach. Lower muscle strength leads to further measurement of muscle mass to confirm the diagnosis of sarcopenia. In patients with chronic liver disease abdominal imaging by computed tomography or magnetic resonance imaging is particularly suitable for this. The severity of sarcopenia is classified by the physical performance. Therapeutic strategies for the treatment of sarcopenia include nutritional therapy as well as exercise therapy.

Conclusion: Patients with chronic liver diseases frequently have sarcopenia. This is an independent prognostic risk factor. Therefore, sarcopenia should be considered in the diagnostics and therapeutic approaches.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Sarkopenie bezeichnet einen Verlust an Muskelmasse und Muskelfunktion und ist eine fortschreitende und generalisierte Erkrankung der Skelettmuskulatur. Patienten mit chronischer Lebererkrankung weisen häufig im fortgeschrittenen Krankheitsstadium eine Sarkopenie auf. Jedoch zeigt sich eine vermehrte Prävalenz nicht nur bei der Leberzirrhose, sondern auch schon in früheren Krankheitsstadien, etwa bei der nichtalkoholischen Fettlebererkrankung.

Ergebnisse: Die Sarkopenie ist ein unabhängiger prognostischer Risikofaktor für die Morbidität und Mortalität von Patienten mit Zirrhose. Die Pathogenese der Sarkopenie ist multifaktoriell; bei chronischen Lebererkrankungen sind eine verminderte orale Energieaufnahme, ein veränderter Ammoniakstoffwechsel, hormonelle Veränderungen sowie ein chronischer proinflammatorischer Krankheitszustand von Bedeutung. Für das diagnostische Vorgehen wird bei Vorliegen eines positiven Screenings eine Bestimmung der Muskelstärke, beispielsweise mittels Handkraftmessung, empfohlen. Bei einem auffälligen Befund wird im nächsten Schritt durch eine Messung der Muskelmasse die Diagnose bestätigt. Bei Patienten mit chronischer Lebererkrankung eignet sich dazu insbesondere eine abdominelle Bildgebung mittels Computertomographie oder Magnetresonanztomographie. Die körperliche Leistungsfähigkeit wird zur Einteilung des Schweregrads der Sarkopenie verwendet. Eine Kombination aus Ernährungstherapie und Bewegungstherapie stellt den therapeutischen Ansatz für die Behandlung der Sarkopenie dar.

Schlussfolgerung: Patienten mit chronischen Lebererkrankungen weisen häufig eine Sarkopenie auf. Diese ist ein unabhängiger prognostischer Risikofaktor. Aus diesem Grund sollte die Sarkopenie sowohl in der Diagnostik als auch in der Therapie berücksichtigt werden.

Keywords: Liver cirrhosis; Muscle function; Muscle mass; Non-alcoholic fatty liver disease; Physical functional performance.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Hand Strength
  • Humans
  • Liver Cirrhosis / complications
  • Non-alcoholic Fatty Liver Disease* / complications
  • Sarcopenia* / diagnosis
  • Tomography, X-Ray Computed / adverse effects