Wuhan 3 years after the outbreak of the pandemic-cardiological insights and perspectives

Herz. 2023 Jun;48(3):173-179. doi: 10.1007/s00059-023-05176-4. Epub 2023 Apr 27.

Abstract

In November 2019, Wuhan, a city in Central China, became the center of an outbreak of pneumonia of unknown cause, which was later named "coronavirus disease 2019" (COVID-19). COVID-19 is caused by the novel severe acute respiratory distress syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection. The emergence of novel SARS-CoV‑2 strains and mutations exerted a serious global public health threat. Although various vaccines have been developed, specific anti-SARS-CoV‑2 drugs are limited. As cardiologists, we believe that because SARS-CoV‑2 can bind to the angiotensin 2 receptor on the surface of cardiomyocytes, it may also lead to cardiac injury. COVID-19-associated cardiac injury is not rare in clinical practice, and most of these cases are mild, while a few might progress to fulminant myocarditis (FM). Overactivated immune response and inflammatory storm represent the core pathogenesis of COVID-19-associated FM. Early identification and diagnosis of COVID-19-associated FM are critical for its treatment. Recently, Wuhan was hit by the Omicron variant again. We proposed managing COVID-19-associated cardiac injury according to the severity, which has had a significant effect on outcome.

Im November 2019 wurde Wuhan, eine Stadt in Zentralchina, zum Zentrum eines Ausbruchs von Pneumonien unbekannter Ursache, die später COVID-19 („coronavirus disease 2019“) genannt wurde. COVID-19 wird durch eine Infektion mit dem neuen, ein schweres akutes Atemnotsyndrom verursachenden Coronavirus 2 („severe acute respiratory distress syndrome coronavirus 2“, SARS-CoV-2) verursacht. Das Aufkommen neuartiger SARS-CoV-2-Stämme und -Mutationen stellte eine ernsthafte weltweite Bedrohung der öffentlichen Gesundheit dar. Es wurden zwar verschiedene Impfstoffe entwickelt, doch spezifische Anti-SARS-CoV-2-Medikamente sind nur begrenzt vorhanden. Als Kardiologen sind die Autoren der Ansicht, dass SARS-CoV‑2 – weil es an den Angiotensin-2-Rezeptor auf der Oberfläche von Kardiomyozyten binden kann – möglicherweise auch zu kardialen Läsionen führt. COVID-19-assoziierte kardiale Läsionen sind im klinischen Alltag nicht selten, und die meisten dieser Fälle sind von mittlerer Schwere, jedoch könnten einige wenige zu einer fulminanten Myokarditis (FM) fortschreiten. Eine überaktivierte Immunantwort und ein inflammatorischer Sturm stellen die Kernbestandteile der Pathogenese einer COVID-19-assoziierten FM dar. Die frühzeitige Erkennung und Diagnose einer COVID-19-assoziierten FM sind für ihre Behandlung entscheidend. Vor Kurzem gab es in Wuhan erneut einen Ausbruch der Omikron-Variante. Die Autoren schlugen vor, die COVID-19-assoziierten kardialen Läsionen nach ihrer Schwere zu behandeln, was einen signifikanten Effekt auf das Ergebnis hatte.

Keywords: Angiotensin 2 receptor; COVID-19; Cardiac injury; Myocarditis; SARS-CoV‑2.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • COVID-19* / epidemiology
  • Humans
  • Myocarditis*
  • Pandemics
  • SARS-CoV-2

Supplementary concepts

  • SARS-CoV-2 variants