Effects of Intrauterine Infusion of Autologous Platelet-Rich Plasma in Women Undergoing Treatment with Assisted Reproductive Technology: a Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2022 Dec 13;83(4):453-462. doi: 10.1055/a-1963-7459. eCollection 2023 Apr.

Abstract

Purpose This meta-analysis was conducted to systematically retrieve relevant randomized controlled trials (RCTs) and evaluate the effects of intrauterine infusion of autologous platelet-rich plasma (PRP) in women with thin endometrium, implantation or pregnancy failure undergoing treatment with assisted reproductive technology (ART). Methods We conducted a systematic review and meta-analysis of the retrieved RCTs. Studies on the intrauterine infusion of PRP in women undergoing treatment with ART that were published in PubMed, the Cochrane library, Web of Science, and Embase from inception until June 2022 were included. The data were extracted and analyzed independently using the fixed-effects or random-effects model according to heterogeneity. Results Seven RCTs involving 861 patients (435 in the intervention group and 426 in the control group) were included. The rates of clinical pregnancy (risk ratio [RR]: 2.51; 95% confidence interval [CI]: 2.0-3.13; P < 0.00001), chemical pregnancy (RR: 1.96; 95% CI: 1.58-2.45; P < 0.00001), live births (RR: 7.03; 95% CI: 3.91-12.6; P < 0.00001), and implantation (RR: 3.27; 95% CI: 1.42-7.52; P = 0.005) were significantly higher in the women who received PRP infusion than in the control group. No significant differences were noted in the miscarriage rate (RR: 0.98; 95% CI: 0.39-2.42; P = 0.96) between the two groups. Conclusion In summary, intrauterine infusion of PRP may be an effective therapy for women with thin endometrium and recurrent implantation failure (RIF) undergoing treatment with ART. More population-based RCTs are warranted to verify the efficacy of our evidence.

Zielsetzung Bei dieser Metaanalyse wurden die Daten von randomisierten kontrollierten Studien (RCTs) systematisch gesammelt, um die Auswirkungen einer intrauterinen Infusion von autologem plättchenreichem Plasma (PRP) auszuwerten bei Frauen mit dünner Gebärmutterschleimhaut, Implantationsversagen oder Schwangerschaftsmisserfolg, die sich einer Behandlung mit assistierter Reproduktionstechnologie (ART) unterziehen. Methoden Wir haben eine systematische Auswertung und Metaanalyse der gefundenen relevanten RCTs durchgeführt. Die in PubMed, der Cochrane-Datenbank, Web of Science und Embase von Anbeginn bis Juni 2022 veröffentlichten Studien zur intrauterinen Infusion von PRP bei mit ART behandelten Frauen wurden in unsere Analyse aufgenommen. Die Daten wurden entnommen und, je nach Heterogeneität, einer unabhängigen Analyse mithilfe des Fixed-Effects- oder Random-Effects-Modell zugeführt. Ergebnisse Sieben RCTs mit 861 Patientinnen (435 in der Interventionsgruppe und 426 in der Kontrollgruppe) wurden in unsere Metaanalyse aufgenommen. Die klinische Schwangerschaftsrate (Risikoquote [RR]: 2,51; 95%-Konfidenzintervall [KI]: 2,0–3,13; p < 0,00001), Anzahl chemischer Schwangerschaften (RR: 1,96; 95%-KI: 1,58–2,45; p < 0,00001), Zahl der Lebengeburten (RR: 7,03; 95%-KI: 3,91–12,6; p < 0,00001) sowie Implantationsraten (RR: 3,27; 95%-KI: 1,42–7,52; p = 0,005) waren signifikant höher in der Gruppe der Frauen, die eine PRP-Infusion erhielten, verglichen mit der Kontrollgruppe. Es gab keine signifikante Unterschiede in den Fehlgeburtenraten (RR: 0,98; 95%-KI: 0,39–2,42; p = 0,96) zwischen den beiden Gruppen. Schlußfolgerung Die intrauterine Infusion von PRP könnte sich als effektive Therapie herausstellen bei Frauen mit dünnem Gebärmutterschleimhaut und rezidivierendem Implantationsversagen (RIF), die sich einer ART-Behandlung unterziehen. Mehr populationsbezogene RCTs werden benötigt, um die Aussagekraft unserer Daten zu bestätigen.

Keywords: assisted reproductive technology; platelet-rich plasma (PRP); randomized controlled trials (RCTs).