[Psychometric Properties of the Qualiskope-A for Measuring Patient Satisfaction with Outpatient Medical Treatment: Use in Oncology and Transferability to Inpatient Care]

Gesundheitswesen. 2023 Aug;85(8-09):732-740. doi: 10.1055/a-2016-7948. Epub 2023 Apr 7.
[Article in German]

Abstract

Aim: The Qualiskope-A is a German-language PREM (Patient Reported Experience Measure) which, with the help of 27 items allocated to four scales, enables measurement of patient satisfaction with outpatient medical treatment along four dimensions of patient satisfaction. This study examined whether the questionnaire delivers reliable results in an oncological population and whether its application can be extended to inpatient care.

Method: Required data was collected as part of the PIKKO study. Initially, descriptive statistics and internal consistency (Cronbach's alpha) of the PREM's scales were analyzed. In addition, a sub-sample that assessed the same doctor at two consecutive measurement time points was observed with regard to test-retest reliability (Spearman correlation (rs) between both measurement time points). The measurement model of the Qualiskope-A was then examined using confirmatory factor analysis. To test the transferability to inpatient care, measurement invariance with regard to outpatients and inpatients was computed.

Results: A total of 476 patients was included in the study. Every score of the Qualiskope-A showed a left-skewed distribution in the sample and revealed pronounced ceiling effects. Cronbach's alpha coefficients were consistently>0,8. Within the test-retest group (n=197), a strong correlation (rs>0,5) was observed between the measurement time points. The fit indices calculated using confirmatory factor analysis showed a good model fit (CFI=0,958; RMSEA=0,026; SRMR=0,040; every factor loadings>0,6). The fit indices, calculated as part of the investigation of measurement invariance, consistently met the defined threshold values.

Conclusion: The Qualiscope-A shows good reliability in the examined oncological sample. It can be used in both outpatient and inpatient settings (no indications of non-invariance were found). Due to pronounced ceiling effects, however, the item scaling should be revised.

Zielsetzung: Das Qualiskope-A ist ein deutschsprachiger Patientenfragebogen, der – mit Hilfe von 27 Items verteilt auf vier Skalen – eine Messung der Patientenzufriedenheit mit der ambulant-ärztlichen Behandlung ermöglicht. In dieser Studie wurde untersucht, ob der Fragebogen auch in einer onkologischen Population zuverlässige Ergebnisse liefert und ob sein Anwendungsbereich auf die stationäre Versorgung ausgeweitet werden kann.

Methodik: Die erforderlichen Daten wurden im Rahmen der PIKKO-Studie erhoben. Zunächst wurden deskriptive Skalenstatistiken und interne Konsistenz (Cronbachs Alpha) analysiert. Zusätzlich wurde eine Teilstichprobe, die zu zwei aufeinanderfolgenden Messzeitpunkten denselben Arzt bewertete, hinsichtlich Retest-Reliabilität betrachtet (Spearman Korrelation (rs) zwischen den Messzeitpunkten). Anschließend wurde das Messmodell des Qualiskope-A mittels konfirmatorischer Faktorenanalyse untersucht. Zur Prüfung der Übertragbarkeit auf die stationäre Versorgung wurde die Messinvarianz hinsichtlich ambulant und stationär behandelter Patienten berechnet.

Ergebnisse: In die Untersuchung wurden n=476 Patienten eingeschlossen. Alle Scores des Qualiskope-A wiesen in der Stichprobe eine stark linksschiefe Verteilung auf und ließen ausgeprägte Deckeneffekte erkennen. Für Cronbachs Alpha galt durchweg > 0,8. In der Retest-Gruppe (n=197) war eine starke Korrelation (rs>0,5) zwischen den Messzeitpunkten zu beobachten. Die mittels konfirmatorischer Faktorenanalyse berechneten Fit-Indizes belegten einen guten Modellfit (CFI=0,958; RMSEA=0,026; SRMR=0,040; alle Faktorladungen>0,6). Die im Rahmen der Untersuchung der Messinvarianz berechneten Fit-Indizes erfüllten durchweg die definierten Schwellenwerte.

Schlussfolgerung: Das Qualiskope-A weist in der untersuchten onkologischen Stichprobe eine gute Reliabilität auf. Es kann sowohl im ambulanten, als auch im stationären Setting eingesetzt werden (Hinweise auf Non-Invarianz fanden sich nicht). Aufgrund ausgeprägter Deckeneffekte sollte jedoch die Itemskalierung überarbeitet werden.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Germany
  • Humans
  • Inpatients*
  • Outpatients*
  • Patient Satisfaction
  • Psychometrics / methods
  • Reproducibility of Results
  • Surveys and Questionnaires