A 50-year-old patient with confirmed monkeypox infection presented with odynophagia and nocturnal dyspnea. Clinically, there was a lesion on the tongue without any skin lesions and fibrinous plaques on the right tonsil with asymmetry of the palatoglossal arch. Due to a suggested abscess in the CT scan, a tonsillectomy à chaud was performed. By pan-orthopox-specific polymerase chain reaction (PCR) the monkeypox infection was also confirmed in the tonsil tissue. Isolated oral findings may represent a monkeypox infection and should be considered as a currently important differential diagnosis, especially for patients at risks.
Ein 50-jähriger Patient stellte sich mit Odynophagie und nächtlicher Dyspnoe bei einer bestätigten Affenpocken-Infektion vor. Klinisch zeigten sich eine Läsion am Zungenrand ohne Hautbefall sowie eine fibrinbelegte Tonsille mit Weichgaumenasymmetrie nach rechts. Aufgrund eines in der Computertomographie(CT)-Bildgebung gesicherten Abszesses erfolgte eine Tonsillektomie à chaud. Mittels Pan-Orthopox-spezifischer Polymerasekettenreaktion (PCR) wurde die Infektion auch im Tonsillengewebe bestätigt. Isolierte orale Befunde können eine Affenpocken-Infektion darstellen und stellen bei Risikopatienten eine aktuell wichtige Differenzialdiagnose dar.
Keywords: Lymphadenopathy; Oral lesion; Orthopoxvirus; Tonsillectomy; Tonsillitis.
© 2023. The Author(s).