[Aquablation Treatment for Benign Prostatic Obstruction]

Ther Umsch. 2023 Apr;80(3):127-132. doi: 10.1024/0040-5930/a001425.
[Article in German]

Abstract

Aquablation Treatment for Benign Prostatic Obstruction Abstract: The surgical BPH treatment is one of the most common urological procedures. With our reference methods: transurethral resection of the prostate (TUR-P), open surgical adenomenucleation over a transabdominal access, and also modern laser procedures. Various effective surgical options are available. However, the quality of the surgical outcome is highly dependent on the surgeons' experience. At the same time, all of the above-mentioned reference methods are associated with a high rate of sexual dysfunction, especially postoperative anejaculation, a symptom complex which is relevant for men, regardless of age [1]. Robotic Aquablation® was developed with the goal to reduce the dependency of the surgical outcome on the expertise of the surgeon, but at the same time achieving a comparable outcome and reduced morbidity. After the "first in human treatment" by Peter Gilling in 2013, the Aquabeam® robot has been used in its current form in clinical studies since 2015 (Water, Water II and Open Water Study) and finally was introduced in clinical routine in August 2017 by Thorsten Bach in Hamburg. The safety and effectiveness of Aquablation® therapy has been proven in various studies and in everyday clinical practice.

Zusammenfassung: Die operative BPH-Therapie zählt zu den häufigsten urologischen Eingriffen überhaupt. Mit den Referenzmethoden, der transurethralen Prostataresektion (TUR-P), der offen chirurgischen Adenomenukleation über einen transabdominellen Zugang und auch moderne Laserverfahren stehen zwar vielfältige und effektive Therapieverfahren zur Verfügung, deren Ergebnisqualität allerdings von der Erfahrung des Operateurs abhängt. Gleichzeitig sind alle angewandten Referenzverfahren mit einer hohen Rate an sexueller Dysfunktion, vor allen der postoperativen Anejakulation vergesellschaftet, ein Problem, welches für Männer unabhängig vom Alter durchaus relevant ist [1]. Mit dem Ziel zum einen die Abhängigkeit des Operationserfolgs von der Expertise des Operateurs zu reduzieren, dabei aber vergleichbar gute Ergebnisse zu erzielen, aber auch die Rate der Morbidität zu verringern, wurde die robotische Aquablation® entwickelt. Nach der erstmaligen Anwendung am Menschen durch Peter Gilling im Jahr 2013, wurde der Aquabeam®-Roboter in seiner jetzigen Form seit 2015 im Rahmen klinischer Zulassungsstudien (Water, Water II und Open Water Study) und seit August 2017 durch Thorsten Bach in Hamburg schliesslich in die klinische Routine eingeführt. Die Sicherheit und Effektivität der Aquablation®-Therapie konnte in verschiedenen Studien und im klinischen Alltag belegt werden.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Ablation Techniques* / methods
  • Humans
  • Male
  • Prostate / surgery
  • Prostatic Hyperplasia* / complications
  • Prostatic Hyperplasia* / diagnosis
  • Prostatic Hyperplasia* / surgery
  • Transurethral Resection of Prostate* / methods
  • Treatment Outcome
  • Water

Substances

  • Water