[Laser Techniques in the Treatment of Benign Prostatic Syndrome]

Ther Umsch. 2023 Apr;80(3):141-146. doi: 10.1024/0040-5930/a001427.
[Article in German]

Abstract

Laser Techniques in the Treatment of Benign Prostatic Syndrome Abstract: Lasers have a wide range of applications in endourological therapy. Not only in the treatment of stones, but also in the treatment of benign prostatic syndrome (BPS), their importance continues to grow. The endourological treatment of BPH with different laser techniques will be discussed in more detail in the following. The physical differences between the individual lasers will be explained first, followed by the treatment options that can be performed with a laser. The main focus will be on the concrete comparison of the treatment methods, especially in clinical contexts. In particular, the duration of surgery, length of hospitalisation, risk of post-operative bleeding, catheterisation duration, risk of urinary retention and risk of post-operative complications such as retrograde ejaculation, bladder neck sclerosis, urethra stricture and adenoma recurrence will be listed and compared for the most important methods. Nevertheless, the distribution of TURP to laser is still 30:1 in favour for TURP [1].

Zusammenfassung: Laser haben ein umfangreiches Anwendungsspektrum in der endourologischen Therapie. Nicht nur in der Therapie von Steinen, auch in der Behandlung des benignen Prostatasyndroms (BPS) nimmt ihr Stellenwert immer weiter zu. Auf die endourologische Behandlung der BPS mit verschiedenen Laser-Techniken wird im weiteren Verlauf näher eingegangen. Dabei werden zuerst die physikalischen Unterschiede der einzelnen Laser erklärt, im weiteren Verlauf die Behandlungsmöglichkeiten an sich, die mit einem Laser durchgeführt werden können. Hauptaugenmerk soll auf dem konkreten Vergleich der Behandlungsmethoden vor allem im klinischen Kontext liegen. Insbesondere die OP-Dauer, Hospitalisierungsdauer, das Nachblutungsrisiko, die DK(Dauerkatheter)-Zeit, das Risiko eines Harnverhalts und das Risiko für postoperative Komplikationen wie retrograde Ejakulation, BH (Blasenhals)-Sklerose, HR (Harnröhren)-Striktur, Adenomrezidive sollen für die wichtigsten Methoden aufgeführt und miteinander verglichen werden. Dennoch liegt weiterhin die Verteilung von TURP zu Laser mit 30:1 zu Gunsten der TURP [1].

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Humans
  • Laser Therapy* / methods
  • Lasers
  • Male
  • Prostate / surgery
  • Prostatic Hyperplasia* / complications
  • Prostatic Hyperplasia* / surgery
  • Transurethral Resection of Prostate* / methods
  • Treatment Outcome