[Devil with angel wings - when vitamin A saves lives]

Dtsch Med Wochenschr. 2023 Mar;148(7):396-399. doi: 10.1055/a-2038-9745. Epub 2023 Mar 20.
[Article in German]

Abstract

Anamnesis and clinical examination: A 40-year-old male patient presented to our emergency department with a new onset of hemorrhagic diathesis. Clinically, there were marked bleeding stigmata with extensive ecchymosis in the thigh area and oral mucosal hemorrhage with otherwise general well-being.

Diagnostics: The coagulation diagnostics performed were consistent with the picture of disseminated intravascular consumption coagulopathy. Microscopic blood count also revealed 74% morphologically atypical promyelocytes.

Diagnosis, therapy, and clinical course: Bone marrow investigation confirmed the diagnosis of a microgranular variant of acute promyelocytic leukemia. In addition to coagulation optimization, therapy with all-trans retinoic acid (ATRA) was initiated immediately. Subsequently, arsenic trioxide (ATO) and the anthracycline idarubicin were added. No severe complications occurred in the following course of treatment. Moreover, the patient is currently in complete remission regarding acute promyelocytes leukemia.

Conclusions: Acute promyelocytic leukemia accounts for approximately 10-15% of all acute myeloid leukemias. Often, association with marked coagulation abnormalities due to disseminated intravascular consumption coagulopathy, which is present at diagnosis, APL becomes fatal if untreated. Rapid therapy initiation with ATRA and coagulation optimization, initiated as soon as the diagnosis is suspected, are crucial for prognosis.

Anamnese und klinischer befund: Ein 40-jähriger, bislang gesunder Patient stellte sich mit neu aufgetretener, hämorrhagischer Diathese auf unserer Notfallstation vor. Klinisch fanden sich ausgeprägte Blutungsstigmata mit großflächigen Ekchymosen im Bereich der Oberschenkel sowie enorale Schleimhauteinblutungen, bei sonst allgemeinem Wohlbefinden.

Untersuchungen: Die durchgeführte Gerinnungsdiagnostik war mit dem Bild einer disseminierten intravasalen Verbrauchskoagulopathie vereinbar. Im mikroskopischen Blutbild fand sich zudem eine leukämische Ausschwemmung von 74% morphologisch atypischen Promyelozyten.

Diagnose, therapie und verlauf: Die in der Folge durchgeführte Knochenmarkdiagnostik stellte die Diagnose einer akuten Promyelozytenleukämie (mikrogranulärer Variante). Neben der Gerinnungsoptimierung wurde noch vor Diagnosebestätigung auf der Notfallstation eine Therapie mit der Vitamin-A-Säure Tretinoin (engl. all-trans retinoic acid, ATRA) eingeleitet, welche im Verlauf um Arsentrioxid (ATO) und das Anthrazyklin Idarubicin ergänzt wurde. Erfreulicherweise zeigte sich ein komplikationsarmer weiterer Verlauf. Der Patient ist zudem hinsichtlich der akuten Promyelozytenleukämie aktuell in kompletter Remission.

Folgerungen: Die akute Promyelozytenleukämie macht etwa 10–15% aller akuten myeloischen Leukämien aus, geht initial häufig mit einer ausgeprägten Gerinnungsaktivierung im Sinne einer disseminierten intravasalen Verbrauchskoagulopathie einher und verläuft unbehandelt rasch tödlich. Eine rasche und bereits bei Diagnoseverdacht eingeleitete Therapie mit ATRA, wie auch eine Gerinnungsoptimierung, sind prognostisch entscheidend.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Antineoplastic Combined Chemotherapy Protocols / therapeutic use
  • Arsenic Trioxide / therapeutic use
  • Disseminated Intravascular Coagulation* / complications
  • Disseminated Intravascular Coagulation* / diagnosis
  • Disseminated Intravascular Coagulation* / drug therapy
  • Humans
  • Leukemia, Promyelocytic, Acute* / diagnosis
  • Leukemia, Promyelocytic, Acute* / drug therapy
  • Male
  • Tretinoin / adverse effects
  • Vitamin A / therapeutic use

Substances

  • Vitamin A
  • Arsenic Trioxide
  • Tretinoin