[Conservative management of distal radius fractures]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2023 Mar;126(3):227-237. doi: 10.1007/s00113-023-01293-1. Epub 2023 Mar 7.
[Article in German]

Abstract

Distal radius fractures are the third most frequent fractures in Germany. The decision for conservative treatment and the weighing up of surgical treatment need an exact consideration of the indications based on instability criteria and the extent of possible articular involvement. Indications for an emergency operation must be excluded. In cases of stable fractures or multimorbid patients in a poor general condition conservative treatment is indicated. The principles for a successful treatment are the precise reduction and stable retention in a plaster splint. In the further course, fractures are closely monitored by biplanar radiography. This is necessary to rule out a secondary displacement until the swelling of the soft tissues has subsided and the plaster splint is changed to a circular cast approximately 11 days after the traumatic event. The total duration of immobilization is 4 weeks. Physiotherapy and ergotherapy including adjacent joints, starts after 2 weeks of treatment. This treatment is extended to the wrist after removal of the circular cast.

Die distale Radiusfraktur ist die dritthäufigste Fraktur in Deutschland. Die Entscheidung zur konservativen Therapie und die Abwägung der operativen Therapie bedürfen der genauen Indikationsstellung anhand von Instabilitätskriterien und Ausmaß einer evtl. Gelenkbeteiligung. Indikationen zur Notfalloperation sind auszuschließen. Bei stabiler Fraktur oder schlechtem Allgemeinzustand des Patienten ist eine konservative Therapie indiziert. Grundlagen sind die exakte Reposition und Gipsredression. Im weiteren Verlauf müssen in engmaschigen Abständen Röntgenkontrollen zum Ausschluss einer sekundären Dislokation erfolgen, bis der Gips nach Abschwellen der Weichteile ca. am 11. Tag nach dem Unfallereignis auf einen zirkulären Cast gewechselt wird. Die Gesamtdauer der Ruhigstellung beträgt 4 Wochen. Physio- und ergotherapeutische Beübungen der angrenzenden Gelenke beginnen ab der 3. Behandlungswoche und werden nach Entfernung des Cast auf das Handgelenk erweitert.

Keywords: Distal radius fracture; Hematoma block; Non-operative treatment; Reduction; Retention.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Conservative Treatment
  • Humans
  • Radiography
  • Radius Fractures* / diagnostic imaging
  • Splints
  • Wrist Fractures*