Interventional Management of Vascular Complications after Renal Transplantation

Rofo. 2023 Jun;195(6):495-504. doi: 10.1055/a-2007-9649. Epub 2023 Mar 2.
[Article in English, German]

Abstract

Background: Kidney transplantations are increasing due to demographic changes and are the treatment of choice for end-stage renal disease. Non-vascular and vascular complications may occur in the early phase after transplantation and at later stages. Overall postoperative complications after renal transplantations occur in approximately 12 % to 25 % of renal transplant patients. In these cases, minimally invasive therapeutic interventions are essential to ensure long-term graft function. This review article focuses on the most critical vascular complications after renal transplantation and highlights current recommendations for interventional treatment.

Method: A literature search was performed in PubMed using the search terms "kidney transplantation", "complications", and "interventional treatment". Furthermore, the 2022 annual report of the German Foundation for Organ Donation and the EAU guidelines for kidney transplantation (European Association of Urology) were considered.

Results and conclusion: Image-guided interventional techniques are favorable compared with surgical revision and should be used primarily for the treatment of vascular complications. The most common vascular complications after renal transplantation are arterial stenoses (3 %-12.5 %), followed by arterial and venous thromboses (0.1 %-8.2 %) and dissection (0.1 %). Less frequently, arteriovenous fistulas or pseudoaneurysms occur. In these cases, minimally invasive interventions show a low complication rate and good technical and clinical results. Diagnosis, treatment, and follow-up should be performed in an interdisciplinary approach at highly specialized centers to ensure the preservation of graft function. Surgical revision should be considered only after exhausting minimally invasive therapeutic strategies.

Key points: · Vascular complications after renal transplantation occur in 3 % to 15 % of patients.. · Image-guided interventional procedures should be performed primarily to treat vascular complications of renal transplantation.. · Minimally invasive interventions have a low complication rate with good technical and clinical outcomes..

Citation format: · Verloh N, Doppler M, Hagar MT et al. Interventional Management of Vascular Complications after Renal Transplantation. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 495 - 504.

Hintergrund: Nierentransplantationen nehmen aufgrund des demografischen Wandels zu und sind die Behandlung der Wahl bei Nierenerkrankungen im Endstadium. Dabei kann es in der Frühphase nach Transplantation, aber auch im späteren Verlauf zu Komplikationen im Bereich der Transplantatgefäße sowie des Ureters kommen. Postoperative Komplikationen treten bei etwa 12 % bis 25 % der Patienten mit Nierentransplantation auf. In diesen Fällen sind minimalinvasive therapeutische Maßnahmen entscheidend, um die Transplantatfunktion dauerhaft sicherzustellen. Ungeachtet der nicht vaskulären Komplikationen thematisiert dieser Übersichtsartikel die wichtigsten Komplikationen des Gefäßsystems nach erfolgter Nierentransplantation und erörtert aktuelle Empfehlungen zur interventionellen Behandlung.

Methode: Es wurde eine selektive Literaturrecherche in PubMed mit den Suchbegriffen „kidney transplantation“, „complications“ und „interventional treatment“ durchgeführt. Darüber hinaus wurden der Jahresbericht 2022 der Deutschen Stiftung Organspende sowie die aktuellen Leitlinien der Nierentransplantation der EAU (European Association of Urology) berücksichtigt.

Ergebnisse und schlussfolgerung: Interventionelle Therapietechniken sind im Vergleich zur operativen Revision minimalinvasiv und sollten für vaskuläre Komplikationen primär angewendet werden. Die häufigsten vaskulären Komplikationen nach Nierentransplantation sind arterielle Stenosen (3 %–12,5 %), gefolgt von arteriellen und venösen Thrombosen (0,1 %–8,2 %) und Dissektionen (0,1 %). Seltener treten arteriovenöse Fisteln oder Pseudoaneurysmen auf. In diesen Fällen weist die minimalinvasive Therapie neben guten technischen und klinischen Ergebnissen auch eine niedrige Komplikationsrate auf. Die Diagnostik, Behandlung und Nachsorge sollten interdisziplinär an hochspezialisierten Zentren erfolgen, um einen Erhalt der Transplantatfunktion zu gewährleisten. Nur bei ausbleibendem Erfolg der minimalinvasiven Therapieverfahren sollte eine chirurgische Revision erwogen werden.

Kernaussagen: · Vaskuläre Komplikationen nach Nierentransplantation treten bei 3 % bis 15 % der Patienten auf.. · Interventionelle Verfahren sollten primär zur Behandlung von vaskulären Komplikationen bei Nierentransplantationen angewendet werden.. · Die minimalinvasive Therapie zeigt neben guten technischen und klinischen Ergebnissen eine niedrige Komplikationsrate..

Zitierweise: · Verloh N, Doppler M, Hagar MT et al. Interventional Management of Vascular Complications after Renal Transplantation. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 495 – 505.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Aneurysm, False*
  • Arteriovenous Fistula* / therapy
  • Humans
  • Kidney Transplantation* / adverse effects
  • Postoperative Complications / diagnostic imaging
  • Postoperative Complications / therapy