ABER Position in Direct MR Arthrography of the Shoulder: Useful Adjunct or Waste of Imaging Time?

Rofo. 2023 Jul;195(7):586-596. doi: 10.1055/a-2005-0206. Epub 2023 Mar 2.
[Article in English, German]

Abstract

Purpose: The usefulness of direct MR arthrography of the shoulder with additional ABER position (ABER-MRA) has always been discussed. The goals of the following review are to analyze the usefulness of this technique according to the available literature and present recommendations with respect to indications and benefits in diagnostic imaging of shoulder abnormalities in the clinical routine.

Method: For this review we assessed the current literature databases of the Cochrane Library, Embase, and PubMed with regard to MRA in the ABER position up to the February 28, 2022. Search terms were "shoulder MRA, ABER", "MRI ABER", "MR ABER", "shoulder, abduction external rotation MRA", "abduction external rotation MRI" and "ABER position". The inclusion criteria were prospective and retrospective studies with surgical and/or arthroscopic correlation within 12 months. Overall, 16 studies with 724 patients fulfilled the inclusion criteria: 10 studies dealing with anterior instabilities, three studies with posterior instabilities and seven studies with suspected rotator cuff pathologies (some studies addressing multiple items).

Results: For anterior instability the use of ABER-MRA in the ABER position led to a significant increase in sensitivity for detecting lesions of the labral ligamentous complex compared with standard 3-plane shoulder MRA (81 % versus 92 %, p = 0.001) while maintaining high specificity (96 %). ABER-MRA demonstrated high sensitivity and specificity (89 % and 100 %, respectively) for SLAP lesions and was able to detect micro-instability in overhead athletes, but case counts are still very small. With regard to rotator cuff tears, no improvement of sensitivity or specificity could be shown with use of ABER-MRA.

Conclusion: Based on the currently available literature, ABER-MRA achieves a level of evidence C in the detection of pathologies of the anteroinferior labroligamentous complex. With regard to the evaluation of SLAP lesions and the exact determination of the degree of rotator cuff injury, ABER-MRA can be of additive value, but is still a case-by-case decision.

Key points: · ABER-MRA is useful in the evaluation of pathologies of the anteroinferior labroligamentous complex. · ABER-MRA does not increase sensitivity or specificity with regard to rotator cuff tears. · ABER-MRA may be helpful for the detection of SLAP lesions and micro-instability in overhead athletes.

Citation format: · Altmann S, Jungmann F, Emrich T et al. ABER Position in Direct MR Arthrography of the Shoulder: Useful Adjunct or Waste of Imaging Time?. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 586 - 595.

Hintergrund: Die direkte MR-Arthrografie in ABER-Position (ABER-MRA) ist ein viel diskutiertes und nicht unumstrittenes Thema. Ziel der Arbeit ist die Aufarbeitung der soweit zugänglichen Studien über den Einsatz der ABER-MRA, um über eine Expertenmeinung hinausgehende Indikationsgebiete klarer definieren zu können.

Methode: Für die für diese Übersicht durchgeführte Literaturrecherche wurden die zugänglichen Datenbanken von Cochrane Libary, Embase und Pubmed auf folgende Suchbegriffe überprüft: „shoulder MRA, ABER“, „MRI ABER“, „MR ABER“, „shoulder, abduction external rotation MRA“, „abduction external rotation MRI“ und „ABER position“. Inkludiert wurden sowohl prospektive als auch retrospektive Studien mit einer arthroskopischen oder offen operativen Korrelation nicht später als 12 Monate nach der MRA. Stichtag für die Datenerhebung war der 28.02.2022. 16 Studien mit insgesamt 724 Patienten erfüllten die Einschlusskriterien: 10 Studien zu anterioren Instabilitäten, 3 Studien zu posterioren Instabilitäten und 7 Studien zu Pathologien der Rotatorenmanschette (einige Studien mehrfach berücksichtigt).

Ergebnisse: Die Anwendung der ABER-MRA zur Abklärung des anteroinferioren labroligamentären Komplexes führte zu einer signifikanten Zunahme der Sensitivität verglichen mit der Standard-MRA (81 % versus 92 %, p = 0,001) bei gleichbleibend hoher Spezifität (96 %). Die ABER-MRA zeigt eine hohe Sensitivität (89 %) und Spezifität (100 %) zur Abklärung von SLAP-Läsionen und ist in der Lage, Mikroinstabilitäten bei Überkopfathleten zu detektieren. Mit Blick auf Verletzungen der Rotatorenmanschette kann keine Verbesserung von Sensitivität oder Spezifität durch Hinzuziehung der ABER-MRA erzielt werden.

Schlussfolgerung: Die Datenlage über den diagnostischen Zugewinn der direkten MR-Arthrografie in ABER-Position ist nach wie vor limitiert. Bei einem Evidenzlevel C ist ihr Einsatz zur Klärung einer Pathologie des anteroinferioren labroligamentären Komplexes sinnvoll. Für die Beurteilung des posterosuperioren Labrums sowie die Beurteilung der Rotatorenmanschette kann die MRT in ABER-Position, insbesondere für die Beurteilung von SLAP-Läsionen sowie für die Bestimmung des Rupturausmaßes sinnvoll sein, stellt jedoch immer noch eine Einzelfallentscheidung dar.

Kernaussagen: · Die MR-Arthrografie in ABER-Position führt zu einer signifikanten Verbesserung der Sensitivät im Nachweis von Läsionen des anteroinferioren labroligamentären Komplexes.. · Bezüglich Läsionen der Rotatorenmanschette führt die MR-Arthrografie in ABER-Position zu keiner Verbesserung von der Sensitivität und Spezifität.. · Die MR-Arthragrafie in ABER-Position kann hilfreich sein im Nachweis von SLAP-Läsionen und einer Mikroinstabilität bei Überkopfsportlern..

Zitierweise: · Altmann S, Jungmann F, Emrich T et al. ABER Position in Direct MR Arthrography of the Shoulder: Useful Adjunct or Waste of Imaging Time?. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 586 – 596.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Arthrography / methods
  • Humans
  • Magnetic Resonance Imaging / methods
  • Prospective Studies
  • Retrospective Studies
  • Rotator Cuff Injuries* / diagnostic imaging
  • Sensitivity and Specificity
  • Shoulder* / pathology