[Cefiderocol in AML patient with neutropenic infection due to 4MRGN Klebsiella pneumoniae (VIM-1)]

Dtsch Med Wochenschr. 2023 Feb;148(4):170-174. doi: 10.1055/a-1975-2594. Epub 2023 Feb 7.
[Article in German]

Abstract

Anamnesis: The 68-year-old patient presented with fever, general malaise and physical weakness in neutropenia during a known relapse of acute myeloid leukaemia after allogeneic stem cell transplantation.

Treatment/diagnosis: Due to immune suppression, an empiric antibiotic therapy with piperacillin/tazobactam was started. The 4MRGN screening was positive. For this reason, therapy was switched empirically to ceftazidime/avibactam plus colistin. A tongue ulcer with abscess formation and phlegmonous soft tissue reaction was revealed as the focus of the infection. Several microbiological probes including a blood culture discovered Klebsiella pneumoniae complex - 4MRGN that expressed a metallo-beta-lactamase of the VIM-1 type (Verona integron metallo betalactamase-1). A permanent improvement of the clinical symptoms and regredience of the infection parameters could only be achieved after antibiotic treatment was switched to the recently approved siderophor cephalosporin cefiderocol. After 18 days the antibiotic treatment could be completed successfully. The patient was discharged in a stable condition.

Conclusion: 4MRGN pathogens are Gram-negative rod-shaped bacteria that are resistant against four main bactericidal antibiotic groups (Acylureidopenicillins, 3rd generation cephalosporins, carbapenems, and fluoroquinolones) and thus difficult to treat. The present case demonstrates good clinical efficacy for cefiderocol even in pathogens resistant to antibiotics such as colistin and ceftazidime/avibactam and highlights the importance of antibiogram-tailored therapy.

Anamnese: Die Vorstellung der 68-jährigen Patientin erfolgte bei hohem Fieber, allgemeinem Unwohlseisn und körperlicher Schwäche in der Neutropenie bei Rezidiv einer akuten myeloischen Leukämie nach allogener Stammzelltransplantation.

Verlauf/diagnose: Aufgrund der bestehenden Immundefizienz wurde eine kalkulierte antibiotische Therapie mit Piperacillin/Tazobactam begonnen. Bei positivem 4MRGN-Screening wurde diese kalkuliert auf Colistin und Ceftazidim/Avibactam umgestellt. Diagnostiziert wurde ein Zungenulkus mit Abszessbildung und phlegmonöser Weichteilreaktion. In mehreren mikrobiologischen Proben, inklusive einer Blutkultur, gelang der Nachweis eines Klebsiella-pneumoniae-Komplexes – 4MRGN mit molekularbiologischem Nachweis einer Metallo-Beta-Laktamase vom Typ VIM-1 (Verona-Integron-Metallo-Beta-Laktamase-1). Ein dauerhafter Rückgang der klinischen und laborchemischen Infektparameter konnte erst nach antibiogrammgerechter Umstellung der Therapie auf das kürzlich zugelassene Siderophor-Cephalosporin Cefiderocol erreicht werden. Zur Fokus-Sanierung erfolgte eine Abszessspaltung. Nach insgesamt 18 Tagen konnte die antibiotische Therapie erfolgreich beendet werden. Zwei Tage später wurde die Patientin in stabilem Allgemeinzustand in ihr häusliches Umfeld entlassen.

Folgerung: Vierfach multiresistente gramnegative Bakterien (4MRGN) sind aufgrund ihrer Resistenz gegenüber 4 bakterizid wirkenden Hauptantibiotikagruppen (Acylureidopenicilline, Cephalosporine der 3. Generation, Carbapeneme, Fluorchinolone) nur schwer therapierbar. Der vorliegende Fall zeigt für Cefiderocol eine gute klinische Wirksamkeit – auch bei Erregern, die gegen Antibiotika wie Colistin und Ceftazidim/Avibactam resistent sind und er verdeutlicht, wie wichtig eine antibiogrammgerechte Therapie ist.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Anti-Bacterial Agents / therapeutic use
  • Azabicyclo Compounds / pharmacology
  • Azabicyclo Compounds / therapeutic use
  • Cefiderocol
  • Ceftazidime / pharmacology
  • Ceftazidime / therapeutic use
  • Cephalosporins / therapeutic use
  • Colistin / pharmacology
  • Colistin / therapeutic use
  • Communicable Diseases*
  • Drug Combinations
  • Drug Resistance, Multiple, Bacterial
  • Gram-Negative Bacteria
  • Gram-Negative Bacterial Infections* / drug therapy
  • Gram-Negative Bacterial Infections* / microbiology
  • Humans
  • Klebsiella pneumoniae
  • Microbial Sensitivity Tests
  • Neoplasm Recurrence, Local / drug therapy
  • Neutropenia* / drug therapy
  • beta-Lactamases / pharmacology
  • beta-Lactamases / therapeutic use

Substances

  • Ceftazidime
  • avibactam
  • Colistin
  • Cephalosporins
  • Anti-Bacterial Agents
  • Azabicyclo Compounds
  • Drug Combinations
  • beta-Lactamases