LI-RADS Made Easy

Rofo. 2023 Jun;195(6):486-494. doi: 10.1055/a-1990-5924. Epub 2023 Feb 1.
[Article in English, German]

Abstract

Purpose: The Liver Imaging Reporting and Data System (LI-RADS v2018) standardizes the interpretation and reporting of MDCT and MRI examinations in patients at risk for hepatocellular carcinoma (HCC).

Materials and methods: For focal liver lesions (called "observations") it assigns categories (LR-1 to 5, LR-M, LR-TIV, LR-TR), which reflect the probability of benignity or malignancy (HCC or other non-HCC malignancies) of the respective observation. The categories assigned are based on major and ancillary image features, which have been developed by the American College of Radiology (ACR), revised several times (now v2018), and validated in many studies. The value of ancillary features to modify LI-RADS categories assigned to observations based on major features is shown.

Results: This review summarizes the relevant CT and MRI features and presents a step-by-step approach for readers not familiar with LI-RADS on how to use the system. Relevant imaging features and the value of different modalities (contrast-enhanced CT, MRI with extracellular gadolinium chelates or liver-specific contrast agents) is explained.

Conclusion: The widespread adoption of LI-RADS for CT/MRI reporting in high-risk patients would help to reduce inter-reader variability. It could improve communication between radiologists, oncologists, hepatologists, pathologists, and liver surgeons, and lead to better patient management.

Key points: · LI-RADS has been developed and revised to address the need for improved diagnosis and standardized categorization of findings in chronic liver disease.. · CT/MRI LI-RADS consists of major criteria and ancillary features to classify observations.. · LI-RADS terminology helps to clarify the communication of liver observations between radiologists and referring physicians..

Citation format: · Schima W, Kopf H, Eisenhuber E. LI-RADS made Easy. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 486 - 494.

ZIEL: Das Liver Imaging Reporting and Data System (LI-RADS) v2018 gibt einen Rahmen für die standardisierte Interpretation von MDCT- und MRT-Untersuchungen von Patienten mit erhöhtem Risiko für das Vorliegen eines hepatozellulären Karzinoms (HCC) vor.

Material und methode: Herdbefunden in der Leber („Observations“ genannt) werden Befundkategorien (LR-1 bis LR-5, LR-M, LR-TIV, LR-TR) zugeordnet, welche die Wahrscheinlichkeit des Vorliegens eines HCC oder eines anderen malignen Tumors reflektieren. Die Kategorien basieren auf sogenannten „Major Features“ (Hauptkriterien) und „Ancillary Features“ (Hilfskriterien), welche von einer Task Force des American College of Radiology (ACR) 2011 entwickelt, in mehreren Auflagen immer wieder angepasst (derzeit aktuell v2018) und in vielen Studien validiert wurden.

Ergebnisse: Diese Übersichtsarbeit gibt einen Überblick über die bildgebenden Zeichen in CT und MRT, welche für die Beurteilung eines Herdbefundes relevant sind. Die Anwendung des Algorithmus wird Schritt für Schritt erklärt, um zu einer zuverlässigen und nachvollziehbaren Beurteilung von Herdbefunden zu gelangen. Die Wertigkeit der „Ancillary Features“ (Hilfskriterien) in der Modifikation der Befundkategorien wird gezeigt. Die bildgebenden Charakteristika der Herdbefunde in verschiedenen Modalitäten (MDCT, MRT mit nicht spezifischen Gadolinium-Chelaten oder leberspezifischem Kontrastmittel) werden demonstriert.

Schlussfolgerung: Die Verwendung von LI-RADS zur Befundung von CT und MRT bei Patienten mit erhöhtem HCC-Risiko ermöglicht die nachvollziehbare Kategorisierung von Herdbefunden mit geringer Inter-Reader-Variabilität. Das gemeinsame Wissen um LI-RADS und die klinische Bedeutung der Befundkategorien erleichtern die Kommunikation zwischen Radiologen und Hepatologen, Onkologen, Pathologen und Chirurgen. Das Patientenmanagement wird dadurch verbessert.

Kernaussagen: · LI-RADS wurde entwickelt, um die Diagnose fokaler Leberveränderungen in Patienten mit hohem HCC-Risiko zu verbessern und die Befundung zu standardisieren.. · CT/MRT LI-RADS definiert „Hauptkriterien“ und „Hilfskriterien“, um „Observationen“ (fokale Herde) entsprechend dem Malignitätsrisiko zu klassifizieren.. · Die LI-RADS-Terminologie standardisiert die Kommunikation zwischen Radiologen und Hepatologen/Onkologen/Chirurgen..

Zitierweise: · Schima W, Kopf H, Eisenhuber E. LI-RADS made Easy. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 486 – 494.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Carcinoma, Hepatocellular* / diagnostic imaging
  • Contrast Media
  • Humans
  • Liver Neoplasms* / diagnostic imaging
  • Magnetic Resonance Imaging / methods
  • Retrospective Studies
  • Sensitivity and Specificity

Substances

  • Contrast Media