Analysis of the primary utilization of videolaryngoscopy in prehospital emergency care in Germany

Anaesthesiologie. 2023 Apr;72(4):245-252. doi: 10.1007/s00101-022-01247-z. Epub 2023 Jan 5.

Abstract

Background: In 2019, the German prehospital airway management guidelines were published. One of the recommendations was the primary utilization of videolaryngoscopy (VL) for every prehospital endotracheal intubation (phETI). Guideline compliance is extremely important in emergency medicine as non-compliance in the worst-case scenario leads to death. The study aims to quantify guideline compliance among emergency medical service (EMS) physicians and, subsequently to analyze subgroups influencing compliance.

Material and methods: An online survey was developed and distributed as a hyperlink via email to all medical directors of EMS (n = 155) and the three main operators of helicopter emergency medical services (HEMS) in Germany. The survey was online from August 1st 2021 until October 3rd 2021. The primary outcome measure was the primary VL utilization. Data were evaluated descriptively. A multivariate regression analysis was used to determine associations between the primary VL utilization and age, sex, educational level, specialization, phETI per year, operating field, VL device type, and guideline knowledge.

Results: The analysis included 698 EMS physicians. More than 55% of the EMS physicians do not primarily use a videolaryngoscope for phETI. Multivariate regression analysis showed a significantly higher compliance if the devices C‑MAC® or McGrath® were on board, guidelines were known or EMS physicians were female. Age, educational level, specialization or prehospital intubation experience had no significant impact.

Conclusion: The study shows non-compliance with prehospital airway management guidelines in Germany. The guideline recommendation is based on scientific evidence but is not yet generally accepted by all EMS physicians. Videolaryngoscope device type and sex seem to influence the primary VL utilization. Training for EMS physicians must be extended and individual prehospital airway management should be reconsidered by every EMS physician.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Im Jahr 2019 wurde die neue Leitlinie „Prähospitales Atemwegsmanagement“ veröffentlicht. Eine der Handlungsempfehlungen rät zur primären Nutzung eines Videolaryngoskops (VL) für jede präklinische Intubation. Das Ziel der Studie war es, die Umsetzung der Leitlinie unter praktizierenden Notärzten zwei Jahre nach Veröffentlichung der Leitlinie zu quantifizieren und mögliche Einflussfaktoren zu identifizieren.

Methodik: Es wurde ein anonymisierter Onlinefragenkatalog konzipiert, der vom 01. August bis 03. Oktober 2021 online via Hyperlink zur Verfügung stand. Der Hyperlink wurde bundesweit an die Ärztlichen Leiter Rettungsdienst (n = 155), an die drei größten Luftrettungsbetreiber sowie bundesweit an diverse Arbeitsgruppen für Notfallmedizin (n = 15) zur weiteren Verteilung versandt. Die Daten wurden deskriptiv ausgewertet, und eine multivariate Regressionsanalyse wurde verwendet, um mögliche Zusammenhänge zwischen der präklinischen primären VL-Nutzung und Alter, Geschlecht, Fachbereich, Weiterbildungsstand, präklinische Intubationserfahrung, VL-Gerätetyp oder Leitlinienkenntnisse zu identifizieren.

Ergebnisse: Es wurden 698 Notärzte in die Studie eingeschlossen. Mehr als 55 % der Teilnehmer nutzen primär kein Videolaryngoskop zur präklinischen Intubation. Weder Alter, Fachbereich, Weiterbildungsstand noch die präklinische Intubationserfahrung hatten einen signifikanten Einfluss auf die VL-Nutzung. Hingegen zeigte die Regressionsanalyse, dass sowohl das weibliche Geschlecht, Kenntnisse über die Leitlinie als auch das Vorhandensein eines C‑MAC® oder McGrath® einen statistisch signifikanten positiven Einfluss auf die primäre VL-Nutzung haben.

Schlussfolgerung: Die Studie zeigt eine Non-Compliance praktizierender Notärzte mit der aktuell vorhandenen Leitlinienempfehlung zur primären präklinischen VL-Nutzung. Die Leitlinienempfehlung basiert zwar auf Studienevidenz, hat jedoch bisher noch nicht den nötigen Durchdringungsgrad bei den Notärzten erreicht. Das Training mit dem Videolaryngoskop muss ausgeweitet und das präklinische Atemwegsmanagement sollte von jedem Notarzt überdacht werden.

Keywords: Airway management; Guidelines; Noncompliance; Online survey; Prehospital intubation.

MeSH terms

  • Airway Management
  • Emergency Medical Services*
  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Intubation, Intratracheal
  • Laryngoscopy*
  • Male