[Consensus statement of the Austrian Sleep Medicine Society on the management of residual excessive daytime sleepiness in obstructive sleep apnea]

Somnologie (Berl). 2022;26(4):264-271. doi: 10.1007/s11818-022-00359-3. Epub 2022 Jul 9.
[Article in German]

Abstract

Background: Six to ten percent of patients with obstructive sleep apnea suffer from residual excessive daytime sleepiness (rEDS) despite adequate nocturnal positive airway pressure therapy or effective alternative treatment. The differential diagnosis of rEDS is an interdisciplinary challenge in clinical practice.

Objectives: Development of a clear guideline for the detection, differential diagnostic considerations, and options for the continuing treatment of rEDS in clinical practice.

Methods: MeSH analysis-based research and interdisciplinary consensus among specialists in internal medicine and pneumology, neurology, as well as psychiatry and psychotherapy.

Results: The SPAIN checklist for systematic differential diagnostic exploration of rEDS with the parameters: S leep behavior, P sychological causes, A namesis of medication, I nternal causes and N eurological causes.

Conclusions: rEDS should be recognized as a symptom worthy of treatment. It requires an interdisciplinary assessment and the individual adaptation of the treatment to the needs of the affected person.

Hintergrund: Sechs bis zehn Prozent aller Patienten mit einer obstruktiven Schlafapnoe leiden trotz adäquater nächtlicher Überdrucktherapie oder einer effektiven Alternativtherapie an einer residualen exzessiven Tagesschläfrigkeit (rETS). Die Differentialdiagnose der rETS stellt im klinischen Alltag eine interdisziplinäre Herausforderung dar.

Fragestellung: Entwicklung eines übersichtlichen Leitfadens für die Erkennung, die differentialdiagnostischen Abwägungen und die Möglichkeiten der weiterführenden Behandlung der rETS in der klinischen Praxis.

Material und Methode: MeSH-Analyse basierte Recherche und interdisziplinäre Abstimmung von Fachvertreter:innen der Inneren Medizin und Pneumologie, Neurologie sowie Psychiatrie und Psychotherapie.

Ergebnisse: SPAIN-Checkliste zur systematischen differentialdiagnostischen Exploration der rETS mit den Parametern: S chlafverhalten, P sychische Ursachen, A namnese der Medikation, I nternistische Ursachen und N eurologische Ursachen.

Schlussfolgerungen: Die rETS sollte als behandlungswürdiges Symptom erkannt werden. Sie verlangt nach einer interdisziplinären Abklärung und der individuellen Abstimmung der Behandlung auf die Bedürfnisse der Betroffenen.

Keywords: CPAP; EDS; Narcolepsy; Obstructive sleep apnea; Residual excessive daytime sleepiness.

Publication types

  • English Abstract
  • Review